DAU. Natasza (2020)
Wstrząsająca, transowa Natasza opowiada o samotnej kierowniczce kantyny w zamkniętym mieście-instytucie. Kamera jest jak szpicel nie spuszczający oka z Nataszy, kiedy ta wydaje obiady, flirtuje, uprawia seks czy też pijana szarpie się z młodą pomocnicą. Zupełnie nieświadoma, że jej banalne marzenia o miłości i drobne oszustwa w pracy stanowią pożywkę dla bezwzględnej totalitarnej władzy. DAU skrupulatnie odsłania jej mielące powoli i bezwzględnie mechanizmy. Na potrzeby filmu na terenie nieczynnego kompleksu wodnego w Charkowie zostało wybudowane miasto-instytut, w którym twórcy zamknęli na wiele miesięcy ochotników: naturszczyków i aktorów. Całość zaś rozrosła się w radykalny, kontrowersyjny eksperyment z pogranicza kina, sztuk wizualnych, psychodramy i nauk społecznych. (Nowe Horyzonty)
Obsada:
- Natalia Berezhnaya Natasha
- Olga Shkabarnya Olga
- Alexandr Bozhik
- Alexei Blinov Prof. Blinov
- Anatoliy Sidko Palych
- Luc Bigé Luc
- Raisa Voloshchuk
- Valery Andreev
- Vladimir Azhippo Azhippo
Zwiastun:
Wyróżniona recenzja:
Berlinale 2020: filmowe uniwersum
Natasza serwuje posiłki w niewielkiej kantynie. Miejsce jest eleganckie, jedzenie smaczne, na ladzie leżą pomarańcze, na półkach stoją butelki z porządnym winem. Nie powinno to robić wrażenia, ale bohaterowie mówią po rosyjsku, a akcja rozgrywa się w Związku Radzieckim. Gdzie i kiedy tego film nigdy nie wyjaśnia, ale stroje wskazują na lata 50. DAU. Natasha to jedynie fragment większej całości, ...
Trudno oceniać cały wielki projekt, którego się nie zna (bo nie jest jeszcze ukończony). Oceniam wyłącznie ten jeden film, a jako zamknięta całość... nie jest to do końca przekonujące.
A mnie przekonuje. Świetny klimat, genialny humor i równie mocno wali po łbie z zaskoczenia. Fenomenalna aktorsko główna rola. Super, że są plany na kolejne filmy w tej estetyce.