Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu (2014)
En duva satt på en gren och funderade på tillvaron
Reżyseria:
Roy Andersson
Scenariusz:
Roy Andersson
W ostatniej części trylogii o trudach człowieczeństwa reżyser w charakterystyczny dla siebie sposób miesza tony, konwencje i płaszczyzny czasowe. (...) To najbardziej ponury film świata, który śmieszy do łez. (15. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty)
Obsada:
- Holger Andersson Jonathan
- Nils Westblom Sam
- Viktor Gyllenberg Karl XII
- Lotti Törnros Flamenco Teacher
- Jonas Gerholm Lonesome Lieutnant
- Ola Stensson Captain / Barber
- Oscar Salomonsson Dancer
- Roger Olsen Likvern Caretaker
- Mats Ryden Man at the busstop
Zwiastun:
Wyróżniona recenzja:
Absurd życia
Ocena recenzenta:
6/10
Premierowym pokazem filmu „Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu” rozpoczęła się 21. edycja Wiosny Filmów. W tym roku program festiwalu jest wyjątkowo atrakcyjny. Złotego Lwa dla Roya Anderssona traktuję bardziej w kategorii nagrody za całokształt niż za ten jeden, konkretny tytuł. Ponieważ naprawdę nie potrafię wskazać wyraźnej, jakościowej różnicy między „Gołębiem” a poprzednimi filmami, które składają się na ...
Autor: Kasia Wolanin
Data:
No tak, widziałem wszystkie części, ale ta akurat podobała mi się najmniej. Mimo pięknych zdjęć i klimatu brakło mi spójności narracyjnej, która była obecna w częściach poprzednich. To raczej luźne scenki niż całość.
Szwedzki film, normalnie... =} Lubię taki klimat - zdjęcia już same w sobie pokazują świat dziwniejszym, niż go zwykle widzimy, ale ludzie też są dziwni i śmieszni, choć pokazywani z czeską czułością. Nudził mnie wątek sprzedawców śmiesznych akcesoriów, natomiast początkowe 3 sceny z cyklu "spotkania ze śmiercią" ubawiły mnie po pachy - po prostu zero patosu, dużo humoru i wyczuwalna sympatia do bohaterów, czyli nas wszystkich. Nie wierzcie, jeśli ktoś wam powie, że nie da się zrobić komedii egzystencjalnej - to właśnie dobre poskładanie tych dwóch elementów daje filmowi całą energię. Fajne!