Feniks (2014)
Nelly (Nina Hoss, ulubiona aktorka Petzolda), osadzona w obozie koncentracyjnym w Oświęcimiu, ma tylko jedno marzenie: chce, żeby czym prędzej wszystko wróciło do stanu sprzed wojny. Kiedy oszpecona i poważnie ranna opuszcza mury obozu, udaje się do Berlina, by tam w towarzystwie przyjaciół i rodziny odbudować utracone życie. Pierwszym krokiem na drodze do jego odzyskania jest operacja plastyczna twarzy. Ta kończy się sukcesem, ale zmienia kobietę nie do poznania. W nowym wydaniu bohaterka próbuje odzyskać dawne kontakty i wygody. Plan pali na panewce, kiedy okazuje się, że większość jej bliskich padła ofiarą wojny. Nie potrafiąc zapomnieć o wcześniejszym życiu, Nelly popada w coraz większą frustrację. Ostatnią nadzieją na powrót do normalności jest w jej przekonaniu odnalezienie Johnny’ego (Ronald Zehrfeld, znany z „Barbary”), zaginionego w czasie wojny męża. Odkrywając kolejne poszlaki, mające zaprowadzić ją do ukochanego, Nelly odkrywa też mroczną tajemnicę. Prawdopodobnie to Johnny doniósł na nią nazistom, przyczyniając się do wtrącenia jej do obozu koncentracyjnego. Czy kobieta będzie w stanie zaakceptować jego haniebny czyn i żyć z mężem tak, jak przed wojną? (opis dystrybutora)
Obsada:
- Nina Hoss Nelly Lenz
- Ronald Zehrfeld Johannes 'Johnny'
- Nina Kunzendorf Lene Winter
- Michael Maertens Arzt
- Imogen Kogge Elisabeth
- Kirsten Block
- Uwe Preuss Clubbesitzer
- Eva Bay Tänzerin
- Jeff Burrell
- Sofia Exss Zigarettenmädchen
- Megan Gay Mitarbeiterin Zentralstelle
- Claudia Geisler-Bading Frederike
- Daniela Holtz Sigrid
- Max Hopp
- Nikola Kastner Junge Frau
- Valerie Koch Tänzerin
- Trystan Wyn Puetter Soldat an der Brücke
- Felix Römer Geiger
- Frank Seppeler Alfred
- Kathrin Wehlisch Monika
- Michael Wenninger Walther
Zwiastun:
Wyróżniona recenzja:
Z popiołów
Tytuł fantastycznego dzieła Christiana Petzolda ma dwojakie znaczenie. Po pierwsze to nazwa baru w Berlinie, w którym ciemna przeszłość Niemców spotyka się z teraźniejszą koniecznością pogodzenia się z losem pokonanych. Po drugie główna bohaterka odradza się niczym feniks z popiołów, ale wracać nie ma specjalnie już do czego. Klimat wokół klubu Feniks przypomina ten z trylogii R.W. Fassbindera. W takich ...
Siłą "Feniksa" nie jest opowiadanie o Zagładzie, gdyż to pozostaje na granicy języka (lub poza nią), ale obnażenie potrzeby słuchania baśni o Ocalałych. Petzold wybiera się za kulisy takich narracji i pokazuje jak bardzo nie przystawały one do rzeczywistości. Pomaga mu w tym Nina Hoss, która stworzyła niesamowitą kreację. To, że jej własne ciało i twarz są dla niej obce jest wręcz namacalne. Ważny film.
Film o Holokauście, jakiego nie było. Bardzo intrygujący. Doskonale zagrany.