Psy (1992)
Reżyseria:
Władysław Pasikowski
Dawni funkcjonariusze UB po weryfikacji rozpoczynają pracę w policji. Franz, który w starym systemie robił karierę dzięki małżeństwu z córką ministra, musi się odnaleźć w nowej rzeczywistości. Skierowany do walki ze zorganizowaną przestępczością odkrywa, że po drugiej stronie barykady stoją dawni koledzy po fachu. Po tym, jak w jednej akcji traci trzech ludzi, postanawia się zemścić. Jego dawny przyjaciel, Olo, nie daje się wciągnąć do współpracy. Zwolniony z policji, zdążył już znaleźć lepszych pracodawców. W dodatku dziewczyna, którą zaopiekował się Franz, odchodzi od niego, szukając bardziej opłacalnego związku. (opis dystrybutora)
Obsada:
- Boguslaw Linda Franz Maurer
- Marek Kondrat Olo
- Cezary Pazura Nowy
- Janusz Gajos Gross
- Agnieszka Jaskólka Angela
- Zbigniew Zapasiewicz Wencel
- Zbigniew Bielski Kaniewski
- Tomasz Dedek Wawro
- Ryszard Fischbach Dziadek
- Marek Frackowiak Kazek
- Tadeusz Szymków Jerzyk
- Jerzy Bonczak Chemist
- Maciej Kozlowski Baranski
- Andrzej Musial Ochocki
- Wojciech Magnuski Jaworski
- Aleksander Bednarz Maj. Bien
- Witold Bielinski Student
- Slawomir Orzechowski Rutecki
- Ryszard Pietruski Jaromil
- Tadeusz Huk 'Big' Slaby
- Dariusz Odija Zenon Slaby
- Aleksander Fabisiak Nawrocki
- Artur Zmijewski Elegant
- Jerzy Zass Auditor
- Jan Machulski Maj.Walenda
- Edward Linde-Lubaszenko Capt. Stopczyk
- Olaf Lubaszenko Young
- Katarzyna Butowtt Elegant'sgirl
- Teodor Gendera Russian
- Jan Pyjor German
- Craig Massey Craig Allison
- Lidia Lubinska
- Maria Raif
- Andrzej Jurczak
- Marek Kasprzyk
- Wojciech Pacyna
- Hanna Dunowska Gross' wife
- Tadeusz Falana Dutchman
- Jolanta Fraszynska
- Anna Grzeszczak Nawrocka
- Miroslaw Oczkos Young's brother
- Edyta Olszówka Pielęgniarka
- Mariusz Pilawski Tutor
- Mariusz Siudzinski Interpreter
- Ewa Sobiech Tutor
- Helena Sztyber Gross' daughter
Ten film się Pasikowskiemu udał. Kultowe dialogi i sceny które przeszły do życia codziennego. Po latach ogląda się może nieco gorzej niż w liceum, ale nadal to jest jeden z lepszych filmów lat 90tych w Polsce.
Najlepszy polski film sensacyjny. O ile byly jakies inne...
Sympatii do tego filmu nie czuję i trudno już, ale dobrze, że obejrzałem go dopiero 16 lat po wyjściu. Okazuje się, że to ma więcej wspólnego z refleksją kina moralnego niepokoju niż z sensacją. Lubie se trochę pomyśleć oglądając film... A dawka akcji powoduje tylko, że nie jest nudno.
Zawsze kultowe
Zobaczyłem po latach i to nie jest zły film. Tyle że ta cała historyjka kryminalna nic mnie nie obeszła i rozłazi się w szwach na zasadzie: im dalej tym gorzej. Ale kreacje aktorskie są świetne, a film daje świadectwo epoce przełomu. Pod tym względem trudno przecenić jego znaczenie.
... a pan ciągle w komisjach ...
Abstrahując od dobrze zrobionego wątku "twardy facet, spluwa, kobieta, zdrada i mafia", niezły obraz polskich realiów w okresie transformacji.
- Co wy tam palicie Stopczyk?
- Ja? Radomskie, ale jak pan Major woli to Franz ma Camele.
Wooo, to jest dobry film!
DzisiajTvp2 22:15. Już 20 lat od premiery,a to wciąż najlepszy polski film sensacyjny.
Gangsterzy, twardziele i polityka (a teraz już historia) - to już chyba pozostanie na zawsze sztandarowy film o polskiej transformacji. Pełno wspaniałych one-linerów (czasami aż za pełno) - nie mam pojęcia, dlaczego teraz nikt nie umie pisać takich dialogów. Wielki podziw dla całej obsady, w szczególności dla Bogusia - postaci stworzone w sporej części z gatunkowych klisz podnieśli do rangi pełnokrwistych. Miałam odjąć gwiazdkę za mizoginizm, ale niech tam.
Mnie zastanawia dlaczego nawet Pasikowski tak nie pisze ;) Dialogi w Jacku Strongu to polska średnia, czyli coś pomiędzy Klanem a reklamą środku na wzdęcia (w tym wypadku okraszone opracowaniem z IPNu).
Widocznie Pasikowski skończył się na Kill'em All. ;)