Układ (1969)
The Arrangement
Reżyseria:
Elia Kazan
Scenariusz:
Elia Kazan
Ekranizacja powieści Elii Kazana. Eddie jest bardzo bogatym człowiekiem, który ma wszystko to, czego tylko chce pieniądze, rodzinę, powodzenie. Wypadek samochodowy powoduje, że mężczyzna zaczyna zastanawiać się nad swoim życiem. Wspomina pierwszą wielką miłość, Gwen. Tymczasem jego żona chciałaby przejąć jego fortunę. W tym celu Florence zaczyna przeciwko niemu spiskować. Eddie odwiedza w szpitalu ciężko chorego ojca, umieszczonego tam wbrew woli przez Florence. Staruszek prosi go, żeby zabrał go ze szpitala do rodzinnego domu. (opis dystrybutora)
Obsada:
- Kirk Douglas Eddie Anderson
- Faye Dunaway Gwen
- Deborah Kerr Florence Anderson
- Richard Boone Sam
- Hume Cronyn Arthur
- Michael Higgins Michael
- Carol Eve Rossen Gloria
- William Hansen Dr. Weeks
- Harold Gould Dr. Leibman
- Michael Murphy Father Draddy
- John Randolph Jones Charles
- Anne Hegira Thomna
- Charles Drake Finnegan
- E.J. André Uncle Joe
- Philip Bourneuf Judge Morris
- Dianne Hull Ellen
- Clint Kimbrough Ben
- Ann Doran Nurse Costello
- Donna Anders Girl in Motel
- Brian Andrews Child
- David Barton Michael - age 12
- Julia Black Nude
- Steve Bond Eddie - age 15
- Betty Bresler Party Girl
- Helen Bruno Wife of Judge Morris
- Dee Carroll Nurse
- Stephen Coit Santa Claus
- Bob Collis Zephyr Commercial
- Bert Conway Taxi Driver
- Francis De Sales Presentation Executive
- Trent Gough The Rocking Boy
- Raymond Guth Guard
- James Halferty Evangelos - age 18
- Harry Hauss Pilot
- Dorothy Konrad Cook
- John Lawrence Arthur's Aide
- Maureen McCormick Zephyr Commercial
- Al McGranary Board Member
- Valerie Miller Zephyr Commercial
- Richard Morrill Sawyer
- Paul Newlan Mr. Meyer
- John Ortega Pilot
- Pat Patterson Policeman
- Virginia Peters Butch Bentley
- Beverly Ralston Zephyr Commercial
- Walter Rode Bit Role
- Barry Russo Doctor
- Robert Shayne Board Member
- Charles Stewart Board Member
- Chet Stratton Charlie
- Robert Strong Board Member
- Barry Sullivan Chet Collier
Problematyka wiecznie na czasie, facet w wieku 40 lat uświadamia sobie, że zmarnował życie z nie tą co trzeba kobietą, a miłość swojego życia zaprzepaścił. Sposób przekazu jednak się zestarzał, choć nie brakuje w filmie świetnych, klasycznych, ale i oryginalnych scen.
O ile powieść się nie zestarzała, o tyle film pisarza i reżysera Elii Kazana pozostawia pewien niedosyt.