Aż poleje się krew (2007)
There Will Be Blood
Reżyseria:
Paul Thomas Anderson
Scenariusz:
Upton Sinclair
Kolejny i długo oczekiwany film Paula Thomasa Andersona (Boogie Nights, Magnolia). Historia o rodzinie, chciwości, religii i ropie naftowej, której akcja ma miejsce w Teksasie i opowiada o początkach przemysłu naftowego. (Opis dystrybutora)
Obsada:
- Daniel Day-Lewis Daniel Plainview
- Martin Stringer Silver Assay Worker
- Matthew Braden Stringer Silver Assay Worker
- Jacob Stringer Silver Assay Worker
- Joseph Mussey Silver Assay Worker
- Barry Del Sherman H.B. Ailman
- Harrison Taylor Baby H.W. Plainview
- Stockton Taylor Baby H.W. Plainview
- Paul F. Tompkins Prescott
- Dillon Freasier Young H.W. Plainview
- Kevin Breznahan Signal Hill Man
- Jim Meskimen Signal Hill Married Man
- Erica Sullivan Signal Hill Woman
- Randall Carver Mr. Bankside
- Coco Leigh Mrs. Bankside
- Paul Dano Paul Sunday / Eli Sunday
- Ciarán Hinds Fletcher
- Sydney McCallister Young Mary Sunday
- David Willis Abel Sunday
- Christine Olejniczak Mother Sunday
- Kellie Hill Ruth Sunday
- James Downey Al Rose
- Dan Swallow Gene Blaize
- Robert Arber Charlie Wrightsman
- Bob Bell Geologist
- David Williams Ben Blaut
- Joy Rawls Eli Follower
- Louise Gregg Eli Follower
- Amber Roberts Eli Follower
- John W. Watts Oil Worker
- Robert Caroline Oil Worker
- Barry Bruce Oil Worker
- Irene G. Hunter Mrs. Hunter
- Hope Elizabeth Reeves Elizabeth
- John Chitwood Little Boston Doctor
- Kevin J. O'Connor Henry
- David Warshofsky H.M. Tilford
- Tom Doyle J.J. Carter
- Colton Woodward William Bandy
- John Burton L.P. Clair
- Hans Howes Mr. Bandy
- Robert Barge Barman
- Ronald Krut Standard Oil Man
- Huey Rhudy Standard Oil Man
- Steven Barr Standard Oil Man
- Robert Hills H.W. Plainview's Interpreter
- Colleen Foy Adult Mary Sunday
- Russell Harvard Adult H.W. Plainview
- Bob Bock Ksiądz
- Vince Froio Plainview Servant
- Phil Shelly Plainview Servant
- Mary Elizabeth Barrett Fanny Clark
- Misha Bugaev Young man
- Brad Carr Signal Hill Man
- Rhonda Reeves Elizabeth's Mother
Złożony, przewrotny i bezpośredni. Kolejna udana produkcja Paula Thomasa Andersona to powiew świeżości w amerykańskim kinie.
Niewiele jest filmów z tego milenium, które mogłyby się równać z Kubrickowskimi dziełami. Tutaj jednak otrzymaliśmy cud. To tyle.
Od pracownika kopalni do amerykańskiego milionera. Film o tym, że pieniądze szczęścia nie dają. Film, któremu czegoś brakowało. Może był za długi? Może za wiele starano się przekazać? Może po prostu to ja miałem nastrój na coś innego?
Tuż po obejrzeniu byłem bardzo zawiedziony powyższym tytułem, również grą Day-Lewisa (nie licząc ostatnich 30 min), która była słaba. Po paru dniach przemyślałem dokładniej ten film i uważam, że całe szczęście myliłem się. Jest to jeden z niewielu tytułów, gdzie postacie przechodzą tak duże zmiany.
Genialny klimat
dla mnie film roku...
Genialna gra aktorska, świetne ujęcia, doskonały (niemy!) początek, niepokojąca muzyka, cyniczne postacie i... film kończy się, a ja zostałem z poczuciem niedosytu, że czegoś zabrakło, jakiejś kropki nad "i".
Moloch. Może budzić szacunek i zachwyt swoim rozmachem. Ale może też nużyć. Widać, że film jest zamierzony jako dzieło wielkie. Widać to w każdym kadrze. Czasem epickość i świadome dążenie do stworzenia arcydzieła może doprowadzić do rewolucji (vide "Obywatel Kane" Wellsa, do którego Anderson bywa porównywany). Ale też może zanudzić. "Aż poleje się krew" nie nudzi... Ale czy zachwyca? Mam wątpliwości...
Podwyższam ocenę. Arcydzieło.
Dokładnie. Rola Daniela Day-Lewisa, dla mnie, jest jedną z najlepszych w historii amerykańskiego kina.
Wystarczy spojrzeć na plakat po prawej, że to prawda:)