Szepty i krzyki (1972)
Viskningar och rop
Reżyseria:
Ingmar Bergman
Jest początek XX wieku, jesień - Agnes, samotna właścicielka XVIII-wiecznego pałacyku umiera na raka. Jej siostry przybywają, aby towarzyszyć jej ostatnim chwilom. Jednak kobiety najwyraźniej nie mają ze sobą prawdziwego kontaktu, Karin i Maria boją się śmierci siostry i uciekają do swoich spraw. W ich życiu panuje pustka, ich małżeństwa są emocjonalnym piekłem - Karin obsesyjnie nienawidzi dużo starszego Frederika, a Maria zamierza zdradzić Joakima, cały czas uwodząc lekarza Agnes. Jedyną osobą, która cierpliwie czuwa przy łóżku chorej jest Anna - służąca, która niedawno straciła własne dziecko. Nawet bliskość śmierci nie jest w stanie wytrącić tego świata ze stanu emocjonalnego otępienia, hipokryzji i wszechobecnego egoizmu.
Obsada:
- Harriet Andersson Agnes
- Kari Sylwan Anna
- Ingrid Thulin Karin
- Liv Ullmann Maria
- Anders Ek Isak, the priest
- Inga Gill Story teller
- Erland Josephson David, the doctor
- Henning Moritzen Joakim, Maria's husband
- Georg Årlin Fredrik, Karin's husband
- Ingrid Bergman Spectator
- Lena Bergman Maria as a child
- Lars-Owe Carlberg Spectator
- Malin Gjörup Anna's daughter
- Greta Johansson Undertaker
- Karin Johansson Undertaker
- Ann-Christin Lobråten Spectator
- Börje Lundh Spectator
- Rossana Mariano Agnes as a child
- Monika Priede Karin as a child
- Linn Ullmann Maria's daughter
Bardzo elegancki film. Dominują w nim trzy kolory - czerwień, czerń i biel. Na ekranie widzimy trzy siostry, które można przyporządkować poszczególnym barwom. Bardzo dobry film, już wiem czego brakowało mi w "Tam, gdzie rosną poziomki" - Svena Nykvista ;) Zdjęcia w "Szeptach i krzykach" są wspaniałe.
może i świetny, ale sceny pocięcia się jednej z sióstr to ja Bergmanowi do końca życia nie wybaczę :D
Poraża chirurgicznym naturalizmem scen.
Magiczny, dopracowany w każdej klatce, przepięknie nakręcony, perfekcyjna kolorystyka, doskonały aktorsko, bardzo dobra opowieść... i najbardziej ohydna scena pocięcia się, jaką widziałam w tzw. ambitnym kinie.