Zakochane kobiety (1969)
Pierwsza i najlepsza z trzech adaptacji prozy D.H. Lawrence’a nakręconych przez Russella. W filmie, który otworzył mu drzwi do międzynarodowej kariery, reżyser zwraca kamerę ku postaci Ruperta Birkina (Alan Bates), alter ego autora literackiego pierwowzoru. Jest to człowiek, który bez względu na konsekwencje poszukuje absolutnej wolności w seksualnych doznaniach. Sprzyjają temu okoliczności – pierwsza wojna światowa bezpowrotnie zniszczyła stary świat konwenansów, a na horyzoncie rysuje się już nowy. Birkin – bon vivant szokujący swoimi „postępowymi” ideami elity górniczego miasteczka Bedlover – wikła się w uczuciowe relacje z siostrami Brangwen. Chęć gromadzenia doświadczeń pcha go również w objęcia Geralda Cricha, zamożnego narzeczonego Gudrun Brangwen. Russell z niebywałym smakiem i wyobraźnią zabiera nas w świat Lawrence’owskich obrazów i obsesji, ilustrując miłosne zbliżenia na podobieństwo poetyckich fraz. Słynne „kominkowe zapasy” Reeda i Batesa czy miłosna „łąkowa scena” między Batesem a Nichols przeszły do historii kina. (Piotr Kletowski, nh14)
Obsada:
- Alan Bates Rupert Birkin
- Oliver Reed Gerald Crich
- Glenda Jackson Gudrun Brangwen
- Jennie Linden Ursula Brangwen
- Eleanor Bron Hermione Roddice
- Alan Webb Thomas Crich
- Vladek Sheybal Loerke
- Catherine Willmer Mrs. Crich
- Phoebe Nicholls Winifred Crich
- Sharon Gurney Laura Crich
- Christopher Gable Tibby Lupton
- Michael Gough Tom Brangwen
- Norma Shebbeare Mrs. Brangwen
- Nike Arrighi Contessa
- James Laurenson Minister
- Michael Graham Cox Palmer
- Richard Heffer Loerke's Friend
- Michael Garratt Maestro
- Leslie Anderson Barber
- Charles Workman Gittens
- Barrie Fletcher Miner
- Brian Osborne Miner
- Christopher Ferguson Basis Crich
- Richard Fitzgerald Salsie
- Alex 'Alien' Russell
- Petra Siniawski Tancerz
Zaskakująco normalny film, jak na Kena Russella, gdyby nie nagie zapasy męskie na dywanie z niedźwiedzia (które zapewniły filmowi zakaz pokazów w Turcji), możnaby powiedzieć, że wręcz poprawny politycznie. Zabawny, a jednocześnie przejmujący i przekonująco mówiący o miłości.