Rotterdam 2014 #10: Tygrysy rozdane.

Data:

Na wieczornej gali w piątek, 31 stycznia 2014r. ogłoszono reżyserów, do których powędrowały trzy równorzędne nagrody w konkursie festiwalu rotterdamskiego - tygrysy. Jury, w skład którego wchodziła m.in. znana polskim widzom realizatorka kina autorskiego Nanouk Leopold, postanowiło wyróżnić trzy filmy:
1. “Anatomy of a paper clip” (reż. Ikeda Akira), (Japonia)
2. “Han Gong-Ju” (reż. Lee Su-Jin), (Korea Płd.)
3. “Something must break” (reż. Ester Martin Bergsmark), (Szwecja).
Obejrzałem dwa z nagrodzonych tytułów i w moim odczuciu nagrodzono filmy środka, może “Something must break” ma w sobie dozę nonszalancji, pikanterii. Tytuł japoński z chęcią zobaczę, jednak jego zapowiedzi skutecznie zniechęcały mnie do obejrzenia na festiwalu, w natłoku tysiąca innych, ciekawszych, w moim przekonaniu, propozycji.
Jury młodzieżowe przyznało nagrodę MovieZone komedii „Jacky w królestwie kobiet” (reż. Riad Sattouf), satyrze na temat władzy i gender z Charlotte Gainsbourg wcielającą się w rolę córki generała dziwnej republiki. Nagroda Netpac dla najlepszej produkcji azjatyckiej powędrowała w ręce Jayakody Prasanna, reżysera filmu „28” ze Sri Lanki, przedstawiającego wędrówkę dwóch mężczyzn z tajemniczą trumną w samochodzie. Cieszy informacja, że nagrodę FIPRESCI otrzymał debiutujący dokument „Songs of rice” (reż. Uruphong Raksasad), eksponujący dożynki po tajlandzku. To przyjemne dla oka świętowanie urodzaju, wraz z prowincjonalnymi bohaterami, prześcigającymi się w pomysłach na nietypowe fajerwerki. Holenderscy dziennikarze nagrodzili jeszcze jeden obraz, gwarantując mu dystrybucję w kraju. „To kill a man" (reż. Alejandro Fernandez Almendras) z Chile porusza kwestie wartości życia z perspektywy rodziny zastraszanej przez kryminalny gang. Nagrodę Wielkiego Ekranu w sekcji Bright Future przyznano rosyjskiemu filmowi „Another year” (reż. Oxana Byczkova) o miłości w blokowisku, w którym tytułowy rok to marzenie snute przez dwójkę młodych ludzi o powodzeniu i przetrwaniu związku przez kolejny sezon.

Niestety, nie obejrzałem wszystkich nagrodzonych dzieł, moje poszukiwania plasowały się raczej na obrzeżach tego, co popularne. Jeśli ktoś lubi kino mainstreamowe, powinien odwrócić mój ranking do góry nogami, odrzucając przy okazji najgorsze noty. Czy to już koniec? Nie, teraz rozpoczyna się przygoda poszukiwania nieobejrzanych filmów na innych festiwalach lub w naszych kinach. Dziękuję wszystkim za lekturę oraz pozdrawiam Thane’a w podziękowaniu za dorywczą korektę pracy edytorskiej.


Tytuł/ Tytuł polski/ Reżyser/ Cykl festiwalu/Ocena
Hotel Nueva Isla/Hotel Nueva Isla/Irene Guterriez, Javier Labrador/BF/10
Manakamana/Manakamana/Stephanie Spray, Pacho Velez/BF/10
Only lovers left alive/Tylko kochankowie przeżyją/Jim Jarmusch/SP/10
Stop the pounding heart/Uspokój serce swoje/Roberto Minervini/SP/10
D’ou je viens/Skąd pochodzę/Claude Demers/SP/9
Die Frau des Polizisten/Żona policjanta/Philip Groning/SP/9
Sense of architecture/Zmysł architektoniczny/Heinz Emigholz/SR/9
About Sarah/O Sarze/Elisa Miller/BF/9
Stella cadente/Spadająca gwiazda/Luis Minarro/C/8
La distancia/Dystans/Sergio Caballero/BF/8
Mouton/Owca/Marianne Pistone, Gilles Deroo/BF/8
Southcliffe/Southcliffe/Sean Durkin/BF/8
Hard to Be a God/Trudno być Bogiem/Aleksiej German/SP/8
Her/Ona/Spike Jonze/SP/8
Lake August/Lake August/Yang Heng/SP/8
Ida/Ida/Paweł Pawlikowski/GT/8
Canopy/Spadochron/Aaron Wilson/HTS/8
Mary is happy, Mary is happy/Mary jest szczęśliwa, Mary jest szczęśliwa/Nawapol Thamrongrattanarit/BF/7
After the tone/Po sygnale/Digna Sinke/SP/7
Nebraska/Nebraska/Alexander Payne/SP/7
Vaters Garten – Die Liebe meiner Eltern/Ojcowski ogród – miłość moich rodziców/Peter Liechti/MOPE/7
Arwad/Arwad/Samer Najari, Dominique Chila/C/7
Something must break/Coś musi pęknąć/Ester Martin Bergsmark/C/7
The amazing catfish/Niesamowity sum/Claudia Sainte-Luce/BF/7
Intruders/Intruzi/Noh Young-Seok/BF/7
The songs of rice/Pieśni o ryżu/Uruphong Raksasad/BF/7
Big bad wolves/Duże złe wilki/Aharon Keshales, Nawrot Papushado/SP/7
Club Sandwich/Club Sandwich/Fernando Eimbcke/SP/7
L’inconnu du lac/Nieznajomy nad jeziorem/Alain Guiraudie/SP/7
Our sunhi/Nasza Sunhi/Hong Sang-Soo/SP/7
What now? Remind me/Co dalej? Przypomnij/Joaquim Pinto/MOPE/7
Interior: Leather bar/Plan akcji: Skórzany bar/James Franco, Travis Mathews/SR/7
Sacro Gra/Sacro Gra/Gianfranco Rosi/GT/7
L’éclat furtif de l'ombre/Potrzaskany cień/Alain-Pascal Housiaux, Patrick Dechesne/BF/6
Geographie humaine/Ludzka geografia/Claire Simon/EU29/6
Feel my love/Odczuj moją miłość/Griet Teck/GT/6
Riocorrente/Płynąca rzeka/Paul Sacramento/C/6
Costa da morte/Wybrzeże śmierci/Lois Patino/BF/6
Heli/Heli/Amat Escalante/SP/6
Reimon/Ramona/Rodrigo Moreno/SP/6
Supernatural/Supernatural/Thunska Pansittivorakul/SP/6
A touch of sin/Dotyk grzechu/Jia Zhang-Ke/SP/6
The sefish giant/Samolubny olbrzym/Clio Barnard/GT/6
Concrete night/Betonowa noc/Pirjo Honkasalo/SP/5
Les Apaches/Apacze/Thierry de Peretti/EU29/5
Mein blindes Herz/Moje ślepe serce/Peter Brunner/C/5
Han Gong-Ju/Han Gong-Ju/Lee Su-Jin/C/5
Atlas/Atlas/Antoine D’Agata/BF/5
Tres D/3D/Rosendo Ruiz/BF/5
Alan Partridge: Alpha Papa/Alan Partridge: Alpha Papa/Declan Lowney/SP/4
Mancanza-Inferno/Brak-piekło/Stefano Odoardi/SP/4
The Hope Factory/Fabryka Nadzieja/Natalia Meschaninova/C/4
War story/Historia wojenna/Mark Jackson/C/4
Remote control/Pilot/Byamba Sakhya/BF/3
Rhymes for Young Ghouls/Rymowanki dla małych upiorów/Jeff Barnaby/BF/3
Ein proletarianisches Wintermarchen/Proletariacki marsz zimowy/Julian Radlmaier/GT/3
Concrete clouds/Betonowe chmury/Lee Chatametikool/C/2
Les recontres d’apres minuit/Spotkania po północy/Yann Gonzalez/BF/2
Bella Vista/Bella Vista/Vera Brunner-Sung/BF/1
Leave it for tomorrow for the night has fallen/Zostaw to na jutro, noc zapadła/Jet Leyco/BF/1