your movie guide

Twój progres

0%

Oceniłeś 0/15 filmów. Oceń 15 więcej & sprawdź co obejrzeć dziś wieczorem!

Rotterdam 2018, część VI: Eksperymenty górą?


Meteorlar (Meteors), reż. Gürcan Keltek, prod.: Turcja/Holandia 2017, czas: 81’, sekcja: Bright Future
Niektórzy reżyserzy świadomie postanawiają zostać kronikarzami historii pomijanej przez media. Zwiastun filmu wprowadza niejasność co do oglądanych zdjęć, spadające na miasto pociski rymują się z deszczem meteorytów. Likwidacja kurdyjskiej partii pracy (PKK) w roku 2015 we Wschodniej Anatolii skutkowała zamieszkami na prowincji, demonstracjami i potyczkami militarnymi. Nagrania relacjonują tamte wydarzenia w szerszym, prawie filozoficznym kontekście. Oto bowiem w trakcie trwania konfliktu spadają na Ziemię fragmenty planetoid, skłaniające mieszkańców do poszukiwań wartościowych resztek kamieni. Czy to niebo współczuło represjonowanym? Reżyser dzieli film na kolejne rozdziały, przedstawiając akcje militarne w opozycji do przyrody, zjawisk astronomicznych oraz dziedzictwa historycznego regionu. Ludzkie dramaty dystansuje powolne, szerokie spojrzenie na wydarzenia kosmicznym, milczącym okiem. Społeczne konflikty przyrównane zostają do polowań na górską zwierzynę. A wszystko komentuje na podstawie przeprowadzonych wśród lokalnej ludności wywiadów pisarka Ebru Ojen. Ziarniste, czarno-białe zdjęcia zdają się balansować na granicy rozpadu w nieczytelną pikselozę. Zdobywający szereg nagród na kolejnych festiwalach w Bratysławie, Mediolanie i Locarno eksperyment spodoba się poszukiwaczom nietypowej mieszanki dokumentu i fikcji, poetyckiej refleksji nad człowieczeństwem i powtarzalnością cyklu historii.

La torre (The tower), reż. Sebastian Múnera, prod.: Kolumbia/Meksyk 2018, czas: 78’, sekcja: Bright Future
Do podobnej zadumy nad historią skłonił kolumbijskiego reżysera incydent podłożenia ładunku wybuchowego w bibliotece publicznej w Medellin w 2004 roku. W wyniku eksplozji utracono bezpowrotnie setki materiałów dokumentujących codzienność i historię mieszkańców kraju, stąd tytułowa „Wieża”, powiązana z utraconą przez budowniczych Babel możliwością komunikacji we wspólnym języku. Co zrobić w momencie, gdy historię wymazano? Trzeba cierpliwie zacząć tworzyć ją na nowo. Twórcy filmu zastanawiają się nad przyczyną zamachu, motywacją sprawców. W porwanej formie luźno powiązanych epizodycznych scen przyglądamy się wnętrzom starego budynku biblioteki oraz terenu pod budowę nowego. Pilnie strzeżoną pozostałością staje się ścienny obraz, trójka protagonistów wykonuje swoje ceremoniały próbując zachować historię dla potomnych. W czarno-białej pajęczynie scen otwartych na dowolną interpretację przebijają intensywnie żółte kadry kwiecistego drzewa, symbolu rajskiej, utraconej przeszłości. Zadumani nad istotą zła bohaterowie sprzątają gruzy, nawiązując w ten sposób do jedynego zdjęcia dokumentującego incydent, sprawy zamachu nigdy nie rozwikłano. Zdecydowanie trudniejszy w formie od „Meteorów” eksperyment nie wszystkim ułoży się w logiczną i spójną całość.

La estrella errante (The Wandering star), reż. Alberto Gracia, prod.: Hiszpania 2018, czas: 67’, sekcja: Bright Future
Dla twórcy pokazywanej na ARS Independent „Piątej ewangelii Kaspara Hausera” narzędzie filmu rozdarte jest między prawdą, a fikcją. Nie wiemy zatem czy gwiazda jego ulubionej w młodości kapeli rzeczywiście trzydzieści lat później odwiedziła tereny rodzimego wybrzeża, które poddano rewitalizacjom poprzemysłowym. Zapowiadająca interesujące kadry tematyka zostaje ograniczona do otwierającej sekwencji filmowania starszych osób kąpiących się w termalnych basenach. Film dedykowano twórcy horroru George’owi Romero, ale nawiązania zawarto jedynie w niepokojącej warstwie dźwiękowej. Powtarzane nagrania monologu „I love myself” po pewnym czasie irytują. Reżyser zekranizował nostalgię za swoją punkową młodością, wolnym dostępem do narkotyków i kultem gwiazd rock’n’rolla. Nałogiem stała się nie tylko poszukiwana heroina, ale też silna potrzeba konsumpcji ciągu obrazów. Kiczowato znikające z ekranu postacie zagubionych zombie-widzów pozostają kompletnie poza zasięgiem odbiorcy siedzącego w fotelu kinowym.

Zaloguj się aby skomentować lub połącz przez Dołącz przez Facebook