Lista recenzji

  • The Substance

    CANNES 2024: SZAŁ CIAŁ

    The Substance (2024)

    David Cronenberg może odejść spokojnie na emeryturę, jeśli tylko chce. Chodzą bowiem po naszej planecie osobniczki, które godnie mogą go zastąpić w kinie, w którym najważniejszą rolę odgrywa ludzkie ciało. Jedną z nich jest już nagrodzona canneńską Złotą Palmą Julia ...
    Recenzent: Kasia Wolanin
    Dodano: 
  • Megalopolis
    Ocena recenzenta: 1/10
    Dyskutując o "Megalopolis", zaznaczmy, o czym dokładnie rozmawiamy. Oceniamy film Coppoli i całą historię, która za nim stoi (oraz bonusowo jego artystyczne wybory) czy skończoną produkcję filmową, funkcjonującą także we współczesnym kontekście. Ta pierwsza kwestia dotyczy oczywiście heroicznej walki reżysera ...
    Recenzent: Kasia Wolanin
    Dodano: 
  • Furiosa: A Mad Max Saga

    CANNES 2024: ZNÓW NA DRODZE GNIEWU

    Furiosa: A Mad Max Saga (2024)

    Ocena recenzenta: 7/10
    Po 9 latach znów wracamy do apokaliptycznego uniwersum Mad Maxa.    Jak zobaczycie krainę, w której dzieciństwo spędziła młodziutka Furiosa (Alyla Browne), z miejsca zrozumiecie, dlaczego motyw powrotu do domu jest tak ważny w prequelu "Fury Road". Świat pogrążył się ...
    Recenzent: Kasia Wolanin
    Dodano: 
  • Le deuxième acte

    CANNES 2024: FAKTY I AKTY

    Le deuxième acte (2024)

    Ocena recenzenta: 6/10
    Kiedy Quentin Dupieux - niegdyś oryginalny, muzyczny twórca - wkraczał do świata filmu, jawił się nie tylko jako intrygujący ekscentryk, ale także ktoś, kogo świeże podejście do narracyjnych schematów i zamiłowanie do absurdu, może znaleźć nie tyle swoją publikę, ale ...
    Recenzent: Kasia Wolanin
    Dodano: 
  • Monster
    Ocena recenzenta: 7/10
    W światowym kinie Hirokazu Koreeda, laureat Złotej Palmy sprzed 3 lat, ma nie tylko mocną oraz ugruntowaną pozycję, ale też charakteryzuje się bardzo rozpoznawalnym stylem. Warto to powtarzać, bo pozornie kino Japończyka wydaje się dość zwyczajne, ale te historie będące ...
    Recenzent: Kasia Wolanin
    Dodano: 
  • Challengers

    GEM SET MECZ

    Challengers (2024)

    Ocena recenzenta: 7/10
    Tenis to dyscyplina pełna paradoksów. Elitarny sport, ale śledzony przez miliony, z których część nigdy nawet nogi nie postawi koło kortu. Za najlepszymi sportowcami stoi zespół specjalistów, ale gdy gracz-singlista wychodzi na mecz, pozostaje zupełnie sam. Trener i sztab siedzą ...
    Recenzent: Kasia Wolanin
    Dodano: 
  • Roter Himmel
    Ocena recenzenta: 6/10
    Naprawdę ciężko wskazać moment, w którym Christian Petzold został nieformalnym królem europejskiego melodramatu, poszukującym w tym specyficznym gatunku nowej optyki nawet wtedy, gdy opowiada klasyczne historie. Jak w pokazywanym na Berlinale kilka lat temu "Undine", które przenosiło mitologiczną narrację do ...
    Recenzent: Kasia Wolanin
    Dodano: 
  • Strefa interesów

    CANNES 2023: ZŁO JEST BANALNE

    Strefa interesów (2023)

    Ocena recenzenta: 8/10
    To seans z gatunku najtrudniejszych, niekomfortowy, wymagający. To też dzieło, które nie ma sobie podobnych, bo wybrano w nim formę, będącą sztuką wykraczającą poza ramy tradycyjnego utworu filmowego. To doznanie wizualne i dźwiękowe, koszmarny wideo performance śniony na jawie. W ...
    Recenzent: Kasia Wolanin
    Dodano: 
  • Dahomey
    Ocena recenzenta: 6/10
    „Dokument fantastyczny”, tak swój najnowszy film określa Mati Diop. Dahomey, czyli zdobywca Złotego Niedźwiedzia, to produkcja opowiadająca o powrocie dzieł sztuki zagrabionych przez Francję w czasach kolonialnych. Reżyserka wykorzystuje formułę kina dokumentalnego nie tylko do studium przypadku, ale też do ...
    Recenzent: Krzysztof Osica
    Dodano: 
  • Anatomia upadku

    CANNES 2023: KREW NA ŚNIEGU

    Anatomia upadku (2023)

    Ocena recenzenta: 7/10
    "Anatomią upadku" Justine Triet dokonuje być może najbardziej zaskakującego twistu, jaki zdarzył się w kinie w XXI wieku. Oto reżyserka, która nawet w swojej ojczyźnie nie uchodziła za postać pierwszoplanową (acz taką o specyficznej, brawurowej wizji artystycznej już tak), bo ...
    Recenzent: Kasia Wolanin
    Dodano: 
  • Pepe
    Ocena recenzenta: 7/10
    Czy mój dźwięk wydobywa się z moich ust? Takie pytanie zadaje głos, który twierdzi, że jest hipopotamem. Pierwszym hipopotamem, który został zabity w Ameryce Łacińskiej. Słowa z zaświatów to jedna z zagadek, jakie stawia przed widzami Pepe w reżyserii Nelsona ...
    Recenzent: Krzysztof Osica
    Dodano: 
  • A Traveler’s Needs

    Berlinale 2024: Teraz dobrze, wtedy źle

    A Traveler’s Needs (2024)

    Ocena recenzenta: 7/10
    Isabelle Huppert wraca do współpracy z jednym z najważniejszych przedstawicieli kina artystycznego. Hong Sang-soo, bo o nim mowa, jak zawsze proponuje delikatną komedię napędzaną niezręcznymi dialogami i alkoholem. Tym razem, dzięki charyzmie francuskiej gwiazdy, film na bazie sprawdzonego przepisu nabiera ...
    Recenzent: Krzysztof Osica
    Dodano: 
  • Love Lies Bleeding

    Berlinale 2024: To właśnie miłość

    Love Lies Bleeding (2024)

    Ocena recenzenta: 7/10
    Love Lies Bleeding stanowi świetne otwarcie sezonu dla niezależnego anglojęzycznego kina, a zwłaszcza dla odpowiedzialnego za nie studia A24. To film zadziorny, mięsisty i niemający zamiaru przepraszać za swoją queerowość. Rose Glass postanowiła docisnąć pedał reżyserskiego gazu i pędzić własną, ...
    Recenzent: Krzysztof Osica
    Dodano: 
  • A Different Man
    Ocena recenzenta: 6/10
    Podwójne życie, zmiana tożsamości i wymiana masek, to tematy interesujące Aarona Schimberga. W konkursie głównym Berlinale prezentuje A Different Man, transgresyjną komedię, w której Woody Allen spotyka się z Davidem Cronenbergiem.
    Recenzent: Krzysztof Osica
    Dodano: 
  • La Cocina
    Ocena recenzenta: 7/10
    Pieniądze, jedzenie, strach i gniew. To wszystko znajdziemy w kuchni, do której zaprasza Alonso Ruizpalacios. La Cocina nie opiewa sztuki kulinarnej, a pokazuje krew, pot i łzy pracującej Ameryki. Ameryki, która coraz częściej ma latynoską twarz.
    Recenzent: Krzysztof Osica
    Dodano: 
  • Small Things Like These

    Berlinale 2024: Małe rzeczy

    Small Things Like These (2024)

    Ocena recenzenta: 5/10
    Tragiczna historia pokazana przez drobne gesty dobroci, życzliwości, podłości czy obojętności. Taki pomysł ma Tim Mielants na opowiedzenie o pralniach sióstr magdalenek. Small Things Like These to też okazja do podziwiania Cilliana Murphyego w głównej roli. Takie połączenie wystarczyło, aby ...
    Recenzent: Krzysztof Osica
    Dodano: 
  • Pies i Robot

    FRIENDS FOREVER?

    Pies i Robot (2023)

    Ocena recenzenta: 8/10
    Animacja Pablo Bergera może Was zniechęcić vibe'm filmu dla dzieci i tak, to doskonała pozycja dla najmłodszych, ale jednocześnie dziecięca publika najłatwiej może się od "Psa i Robota" odbić. Nie ma tu dialogów, wartkiej akcji, dźwiękowych bodźców, jest za to ...
    Recenzent: Kasia Wolanin
    Dodano: 
  • Biedne istoty

    NASZA DZIEWCZYNA

    Biedne istoty (2023)

    Ocena recenzenta: 8/10
    W kulturze takich bohaterów mieliśmy bez liku. Ludzkie stworzenia - białe karty zrodzone w laboratoryjnych warunkach przez szalonego geniusza, uczące się od totalnych podstaw świata, do którego wyrzuca je łono naukowca. Grana przez Emmę Stone Bella Baxter niczym dzieło doktora ...
    Recenzent: Kasia Wolanin
    Dodano: 
  • Chłopiec i czapla

    INNA NARNIA

    Chłopiec i czapla (2023)

    Ocena recenzenta: 7/10
    Hayao Miyazaki, rocznik 1941, zapowiadał już nieraz koniec kariery, ale być może to właśnie "Chłopiec i czapla" byłby najdoskonalszym pożegnaniem wielkiego mistrza kina animowanego z jego wierną publiką. Współtwórca Studia Ghibli już wcześniej wrzucał autobiograficzne wątki do własnych filmów, a ...
    Recenzent: Kasia Wolanin
    Dodano: 
  • Tótem
    Ocena recenzenta: 6/10
    Zamknięty w czterech ścianach jednego domostwa i jednym - z perspektywy bohaterów - zwyczajnie niezwyczajnym dniu film Lili Avilés łatwo i wygodnie można zamknąć w atrakcyjnie brzmiącej kliszy: "Sieranevada" wg Charlotte Wells. Meksykańska reżyserka prezentuje bowiem znajomy punkt wyjścia - ...
    Recenzent: Kasia Wolanin
    Dodano: