Lista recenzji
Filtruj recenzje
-
BERLINALE 2023: PŁONĄ NIE TYLKO LASY
Roter Himmel (2023)
Naprawdę ciężko wskazać moment, w którym Christian Petzold został nieformalnym królem europejskiego melodramatu, poszukującym w tym specyficznym gatunku nowej optyki nawet wtedy, gdy opowiada klasyczne historie. Jak w pokazywanym na Berlinale kilka lat temu "Undine", które przenosiło mitologiczną narrację do ...Recenzent: Kasia WolaninDodano: -
CANNES 2023: ZŁO JEST BANALNE
Strefa interesów (2023)
To seans z gatunku najtrudniejszych, niekomfortowy, wymagający. To też dzieło, które nie ma sobie podobnych, bo wybrano w nim formę, będącą sztuką wykraczającą poza ramy tradycyjnego utworu filmowego. To doznanie wizualne i dźwiękowe, koszmarny wideo performance śniony na jawie. W ...Recenzent: Kasia WolaninDodano: -
Berlinale 2024: Prawo powrotu
Dahomey (2024)
„Dokument fantastyczny”, tak swój najnowszy film określa Mati Diop. Dahomey, czyli zdobywca Złotego Niedźwiedzia, to produkcja opowiadająca o powrocie dzieł sztuki zagrabionych przez Francję w czasach kolonialnych. Reżyserka wykorzystuje formułę kina dokumentalnego nie tylko do studium przypadku, ale też do ...Recenzent: Krzysztof OsicaDodano: -
CANNES 2023: KREW NA ŚNIEGU
Anatomia upadku (2023)
"Anatomią upadku" Justine Triet dokonuje być może najbardziej zaskakującego twistu, jaki zdarzył się w kinie w XXI wieku. Oto reżyserka, która nawet w swojej ojczyźnie nie uchodziła za postać pierwszoplanową (acz taką o specyficznej, brawurowej wizji artystycznej już tak), bo ...Recenzent: Kasia WolaninDodano: -
Berlinale 2024: Na los szczęścia, hipopotamie
Pepe (2024)
Czy mój dźwięk wydobywa się z moich ust? Takie pytanie zadaje głos, który twierdzi, że jest hipopotamem. Pierwszym hipopotamem, który został zabity w Ameryce Łacińskiej. Słowa z zaświatów to jedna z zagadek, jakie stawia przed widzami Pepe w reżyserii Nelsona ...Recenzent: Krzysztof OsicaDodano: -
Berlinale 2024: Teraz dobrze, wtedy źle
A Traveler’s Needs (2024)
Isabelle Huppert wraca do współpracy z jednym z najważniejszych przedstawicieli kina artystycznego. Hong Sang-soo, bo o nim mowa, jak zawsze proponuje delikatną komedię napędzaną niezręcznymi dialogami i alkoholem. Tym razem, dzięki charyzmie francuskiej gwiazdy, film na bazie sprawdzonego przepisu nabiera ...Recenzent: Krzysztof OsicaDodano: -
Berlinale 2024: To właśnie miłość
Love Lies Bleeding (2024)
Love Lies Bleeding stanowi świetne otwarcie sezonu dla niezależnego anglojęzycznego kina, a zwłaszcza dla odpowiedzialnego za nie studia A24. To film zadziorny, mięsisty i niemający zamiaru przepraszać za swoją queerowość. Rose Glass postanowiła docisnąć pedał reżyserskiego gazu i pędzić własną, ...Recenzent: Krzysztof OsicaDodano: -
Berlinale 2024: Podwójne życie Edwarda
A Different Man (2024)
Podwójne życie, zmiana tożsamości i wymiana masek, to tematy interesujące Aarona Schimberga. W konkursie głównym Berlinale prezentuje A Different Man, transgresyjną komedię, w której Woody Allen spotyka się z Davidem Cronenbergiem.Recenzent: Krzysztof OsicaDodano: -
Berlinale 2024: Kuchenne rewolucje
La Cocina (2024)
Pieniądze, jedzenie, strach i gniew. To wszystko znajdziemy w kuchni, do której zaprasza Alonso Ruizpalacios. La Cocina nie opiewa sztuki kulinarnej, a pokazuje krew, pot i łzy pracującej Ameryki. Ameryki, która coraz częściej ma latynoską twarz.Recenzent: Krzysztof OsicaDodano: -
Berlinale 2024: Małe rzeczy
Small Things Like These (2024)
Tragiczna historia pokazana przez drobne gesty dobroci, życzliwości, podłości czy obojętności. Taki pomysł ma Tim Mielants na opowiedzenie o pralniach sióstr magdalenek. Small Things Like These to też okazja do podziwiania Cilliana Murphyego w głównej roli. Takie połączenie wystarczyło, aby ...Recenzent: Krzysztof OsicaDodano: -
FRIENDS FOREVER?
Pies i Robot (2023)
Animacja Pablo Bergera może Was zniechęcić vibe'm filmu dla dzieci i tak, to doskonała pozycja dla najmłodszych, ale jednocześnie dziecięca publika najłatwiej może się od "Psa i Robota" odbić. Nie ma tu dialogów, wartkiej akcji, dźwiękowych bodźców, jest za to ...Recenzent: Kasia WolaninDodano: -
NASZA DZIEWCZYNA
Biedne istoty (2023)
W kulturze takich bohaterów mieliśmy bez liku. Ludzkie stworzenia - białe karty zrodzone w laboratoryjnych warunkach przez szalonego geniusza, uczące się od totalnych podstaw świata, do którego wyrzuca je łono naukowca. Grana przez Emmę Stone Bella Baxter niczym dzieło doktora ...Recenzent: Kasia WolaninDodano: -
INNA NARNIA
Chłopiec i czapla (2023)
Hayao Miyazaki, rocznik 1941, zapowiadał już nieraz koniec kariery, ale być może to właśnie "Chłopiec i czapla" byłby najdoskonalszym pożegnaniem wielkiego mistrza kina animowanego z jego wierną publiką. Współtwórca Studia Ghibli już wcześniej wrzucał autobiograficzne wątki do własnych filmów, a ...Recenzent: Kasia WolaninDodano: -
BERLINALE 2023: MIĘDZY SYPIALNIĄ I SALONEM CISZA
Tótem (2023)
Zamknięty w czterech ścianach jednego domostwa i jednym - z perspektywy bohaterów - zwyczajnie niezwyczajnym dniu film Lili Avilés łatwo i wygodnie można zamknąć w atrakcyjnie brzmiącej kliszy: "Sieranevada" wg Charlotte Wells. Meksykańska reżyserka prezentuje bowiem znajomy punkt wyjścia - ...Recenzent: Kasia WolaninDodano: -
BEZDROŻA
Matka siedzi z tyłu (2022)
Hilmar Oddsson nie jest czołową postacią europejskiego kina. Nie zaryzykowałabym nawet stwierdzenia, że jest ważnym reprezentantem kina islandzkiego. Przed nagrodzonym w Tallinie "Matka siedzi z tyłu" jego twórczość jako reżysera była raczej anonimowa. I jedno dzieło może zmienić dla tego ...Recenzent: Kasia WolaninDodano: -
BERLINALE 2023: PLASTER MIODU
20 000 gatunków pszczół (2023)
Baskijska debiutantka, Estibaliz Urresola Solaguren, nie wybrała sobie najłatwiejszego tematu, by zaistnieć na filmowej mapie Europy. Podeszła jednakowoż do sprawy z taką wrażliwością i uważnością, że wielu mogłoby się od niej uczyć (trochę choćby Lucas Dhont). W “20 000 gatunkach ...Recenzent: Kasia WolaninDodano: -
BERLINALE 2023: TRÓJKĄTY I KWADRATY
Przejścia (2023)
"Przejścia" to być może najdziwniejszy - dziwnie kameralny, dziwnie niespektakularny, dziwnie krzykliwy, dziwnie przyciągający - film w twórczości Iry Sachsa. Ikonicznego twórcy kina LGBTQ+, którego niewielu jednakowoż za tak ważką postać uznaje ze względu na ostatentacyjną subtelność i powściągliwą mądrość ...Recenzent: Kasia WolaninDodano: -
BERLINALE 2023: PŁOMIENIE
Silver Haze (2023)
Być może nazwisko Sashy Polak niewiele jeszcze mówi szerszej widowni, ale kariera holenderskiej reżyserki rozwija się nie tylko bardzo stabilnie, ale też interesująco. Krystalizują się jej zainteresowania kameralnymi tematami, takimi niespecjalnie efektownymi, bo skupionymi na społecznych marginesach. To bardziej estetyka ...Recenzent: Kasia WolaninDodano: -
WSI NIESPOKOJNA, WSI NIEWESOŁA, ALE ZA TO ŁADNA
Chłopi (2023)
Na początek przyznam się, że wraz z "Lalką" Prusa "Chłopi" należeli do moich ulubionych lektur szkolnych. Wszystko w tej książce wydawało mi się fascynujące - trudny język, surowe realia, pełnokrwiści bohaterowie, bezwzględność, z jaką ukazano pozornie malowniczą, polską wieś, przenikanie ...Recenzent: Kasia WolaninDodano: -
POWROTY DO PRZESZŁOŚCI
Poprzednie życie (2023)
Przy barze siedzi kobieta i dwóch mężczyzn. Rozmawiają i uśmiechają się do siebie, spędzają miło czas wieczorową porą. Patrząc na tę trójkę, możecie próbować zgadywać, jaki ciąg zdarzeń doprowadził ich do tego miejsca i do tego spotkania, ale gwarantuję, że ...Recenzent: Kasia WolaninDodano: