Fanny i Aleksander (1982)
Fanny och Alexander
Reżyseria:
Ingmar Bergman
Scenariusz:
Ingmar Bergman
Po wigilijnej kolacji w gronie rodzinnym trójka braci spędza noc w inny sposób: Oscar śpi razem z rodziną, Gustaw z kochanką, a Carl nie może spać i rozpamiętuje swoje nieudane życie. Następnego dnia cała rodzina idzie do kościoła na jutrznię (w kościele katolickim msza odprawiana przed wschodem słońca). W teatrze trwają ostatnie przygotowania do premiery „Hamleta”, gdzie Oscar ma zagrać Ducha. Podczas próby nagle traci przytomność i po bardzo krótkiej chorobie umiera...
Obsada:
- Kristina Adolphson Ekdahlska huset - Siri
- Börje Ahlstedt Ekdahlska huset - Carl Ekdahl
- Pernilla Allwin Ekdahlska huset - Fanny Ekdahl
- Kristian Almgren Ekdahlska huset - Putte Ekdahl
- Carl Billquist Ekdahlska huset - Police Superintendent Jespersson
- Axel Düberg Ekdahlska huset - Witness to Bishop's death
- Allan Edwall Ekdahlska huset - Oscar Ekdahl
- Siv Ericks Ekdahlska huset - Alida
- Ewa Fröling Ekdahlska huset - Emilie Ekdahl
- Patricia Gélin Ekdahlska huset - Statue
- Majlis Granlund Ekdahlska huset - Miss Vega
- Maria Granlund Ekdahlska huset - Petra Ekdahl
- Bertil Guve Ekdahlska huset - Alexander Ekdahl
- Eva von Hanno Ekdahlska huset - Berta
- Sonya Hedenbratt Ekdahlska huset - Aunt Emma
- Olle Hilding Ekdahlska huset - Old Clergyman
- Svea Holst Ekdahlska huset - Miss Ester
- Jarl Kulle Ekdahlska huset - Gustav Adolf Ekdahl
- Käbi Laretei Ekdahlska huset - Aunt Anna von Bohlen
- Mona Malm Ekdahlska huset - Alma Ekdahl
- Lena Olin Ekdahlska huset - Rosa
- Gösta Prüzelius Ekdahlska huset - Doctor Fürstenberg
- Christina Schollin Ekdahlska huset - Lydia Ekdahl
- Hans Strååt Ekdahlska huset - Clergyman at Wedding
- Pernilla August Ekdahlska huset - Maj
- Emelie Werkö Ekdahlska huset - Jenny Ekdahl
- Gunn Wållgren Ekdahlska huset - Helena Ekdahl
- Inga Ålenius Ekdahlska huset - Lisen
- Marianne Aminoff Biskopsgården - Blenda Vergérus
- Harriet Andersson Biskopsgården - Justina
- Mona Andersson Biskopsgården - Karna
- Hans Henrik Lerfeldt Biskopsgården - Elsa Bergius
- Jan Malmsjö Biskopsgården - Bishop Edvard Vergerus
- Marianne Nielsen Biskopsgården - Selma
- Marrit Ohlsson Biskopsgården - Malla Tander
- Kerstin Tidelius Biskopsgården - Henrietta Vergerus
- Anna Bergman Teatern - Hanna Schwartz
- Gunnar Björnstrand Teatern - Filip Landahl
- Nils Brandt Teatern - Mr. Morsing
- Lars-Owe Carlberg Teatern - Glee Singer
- Gus Dahlström Teatern - Props Man
- Ernst Günther Teatern - Rector Magnificus
- Hugo Hasslo Teatern - Glee Singer
- Heinz Hopf Teatern - Tomas Graal
- Maud Hyttenberg Teatern -Miss Sinclair
- Sven-Erik Jacobsson Teatern - Glee Singer
- Marianne Karlbeck Teatern - Miss Palmgren
- Kerstin Karte Teatern - Prompter
- Tore Karte Teatern - Office Manager
- Åke Lagergren Teatern -Johan Armfeldt
- Sune Mangs Teatern - Mr. Salenius
- Per Mattsson Teatern- Mikael Bergman
- Lickå Sjöman Teatern - Grete Holm
- Runo Wallin Teatern
- Georg Årlin Teatern - Colonel
- Daniel Bell Teaterorkestern
- Gunnar Djerf Teaterorkestern
- Folke Eng Teaterorkestern
- Ebbe Eng Teaterorkestern
- Evert Hallmarken Teaterorkestern
- Nils Kyndel Teaterorkestern
- Ulf Lagerwall Teaterorkestern
- Börje Mårelius Teaterorkestern
- Karl Nilheim Teaterorkestern
- Erland Josephson Jacobis hus - Isak Jacobi
- Stina Ekblad Jacobis hus - Ismael Retzinsky
- Mats Bergman Jacobis hus - Aron Retzinsky
- Viola Aberlé Jacobis hus - Japanese Woman
- Gerd Andersson Jacobis hus - Japanese Woman
- Ann-Louise Bergström Jacobis hus - Japanese Woman
- Matthias Bolliger Teatern
- Marie-Hélène Breillat Jacobis hus
- Krister Hell Young man who helps Isak with coffer
- Linda Krüger Biskopsgården - Pauline
- Marie-Louise Sid Teatern - Dancer
- Peter Stormare Young man who helps Isak with coffer
- Pernilla Wahlgren Biskopsgården - Esmeralda
Magia!
Piękny. Chyba najpiękniejszy.
To moja pierwsza przygoda z Bergmanem, przygoda która pozostanie długo w mojej pamięci.
Oglądając ten film miałem rzadkie poczucie obcowania ze sztuką, artyzmem najwyższej próby. Kazdy kadr, każda sekwencja w tym obrazie zniewala namacalnym pięknem i maestrią filmowego rzemiosła.
Sama historia może nie była dla mnie wyjątkowo frapująca, ale na pewno ciekawa na tyle, żeby ten bardzo długi skądinąd film obejrzeć w najwyższym skupieniu i oddaniu. Wielkie kino, bez wątpienia.
Oś fabuły opowieści przerabiana już wielokrotnie - dzieci po stracie jednego z rodziców lądują w wyjątkowo przykrym domu. Opowiedziana jednak z taką gracją, jak to tylko u Bergmana możliwe. Plus kilka duchów do smaku i szwedzki, który coraz bardziej mi się podoba. A końcówka - zabójcza - fantazja, czy rzeczywistość. Póki co najlepszy z obejrzanych przeze mnie Bergmanów.
Piękny i niebanalny film. Wręcz z niebywałe, z jaką gracją Bergman łączy szereg uwag na temat między ludzkich, z elementami metafizyki.
nienawidzę tego filmu
Nieciekawe ujęcia.
Bardzo oryginalna opinia, zważywszy na to, że film ma genialne zdjęcia (Sven Nykvist dostał za nie m.in. nagrodę BAFTA i Oscara). Tymczasem Twoim zdaniem nie ma gorszego filmu w historii.
Wszystko kręcone w pomieszczeniach.
Zero scenerii miasta.
Strasznie duszno.
No tak, ale 1 to dość radykalna ocena. Zauważyłem, że masz dość agresywną politykę oceniania - 1 dajesz na lewo i prawo. Oczywiście można tak, ale współczynnik zbieżności to Ci chyba z nikim nie wyjdzie ponad 50% ;))
Nie zrozumiałem tego filmu.
I nic mi się w nim nie podobało.
Myślałem że będzie jakiś silny element filmu na którym będzie się można oprzeć ale takiego nie zauważyłem.
Może mam upośledzoną wyobraznię ale filmy Bergmana zupełnie do mnie nie przemawiają.
Nie wiem z czego to wynika skoro np. bardzo cenię Tarkowskiego.
Silny element to w tym filmie akurat jest - mamy dzieci poddane surowemu systemowi wychowawczemu pastora.
Natomiast ja zmierzam do czego innego. Wcale nie musi Ci się ten film podobać, ale jak oceniasz na 1 (czyli: absolutne dno) takie filmy jak "Fanny i Alexander", "Labirynt fauna", "Edward nożycoręki", "Obywatel Kane", "Casino Royale" i wiele wiele innych, to na ile ocenisz półamatorskie produkcje z Wenezueli, czy kopane kino Seagala? Brakuje już skali. A istnieją jeszcze gorsze chały :)
Niespodziewałem się, aż tak dobrego filmu po Bergmanie.
A po kim się spodziewałeś, po Michaelu Bayu? :>
Twoje oceny Bergmana przeczą tej wypowiedzi ;)
Ha! Dziewiątka dziewiątce nierówna :)
Nie no, napisałem "aż tak dobrego". Bergman uchodził u mnie za reżysera świetnego, obecnie traktuję go jako genialnego :)
to, że Bergman jest geniuszem, wydawało mi się naturalne x)
Nie jestem w pełni przekonany, na co Bergmanowi potrzebne były te wszystkie środki fantastyczne użyte w filmie. Iluzje, anioły, zjawy? Wydaje mi się, że cel filmu zostałby osiągnięty i bez tego. A klimat, reżyseria i zdjęcia świetne.