Morderstwo w Orient Expressie (2017)
Murder on the Orient Express
Reżyseria:
Kenneth Branagh
Ekranizacja klasycznej powieści kryminalnej Agathy Christie, wyreżyserowana przez pięciokrotnie nominowanego do Oscara Kennetha Branagha. On sam gra także słynnego detektywa Herculesa Poirot, rozwiązującego sprawę morderstwa, którego ofiarą w najsłynniejszym pociągu świata pada wpływowy amerykański biznesmen. Luksusowa podróż staje się punktem wyjścia do stylowej, pełnej napięcia i zaskakującej opowieści sensacyjnej, uznawanej za największą zagadkę kryminalną wszech czasów. Trzynaścioro pasażerów uwięzionych zostaje w pułapce, nie wiedząc, co ich czeka. Jeden człowiek musi wskazać mordercę, zanim ten zaatakuje ponownie.
Obsada:
- Paapa Essiedu Young Policeman
- Yassine Zeroual Young Boy
- Asan N'Jie Hotel Waiter
- Michael Rouse British Police Chief Inspector
- Kenneth Branagh Hercule Poirot
- Elliot Levey Rabbi
- David Annen Priest
- Joseph Long Imam
- Andy Apollo Armed Policeman
- Hadley Fraser British Military Escort
- Daisy Ridley Miss Mary Debenham
- Leslie Odom Jr. Dr. Arbuthnot
- Ziad Abaza Arab Shipmate
- Nari Blair-Mangat Waiter
- Luke Brady Waiter
- Miltos Yerolemou Old Turk Baker
- Tom Bateman Bouc
- Kathryn Wilder Prostitute
- Gerard Horan Aynesworth
- Manuel Garcia-Rulfo Biniamino Marquez
- Penélope Cruz Pilar Estravados
- Richard Clifford Maître d'
- Josh Gad Hector MacQueen
- Johnny Depp Edward Ratchett
- Derek Jacobi Edward Henry Masterman
- Sid Sagar Sleeping Car Attendant
- Sergei Polunin Count Rudolph Andrenyi
- Adam Garcia Italian Fan
- Lucy Boynton Countess Elena Andrenyi
- Chico Kenzari Pierre Michel
- Michelle Pfeiffer Caroline Hubbard
- Harry Lister Smith Stockman
- Darryl Clark Salon Barman
- Anoushka Lucas Pianist
- Matthew Hawksley Waiter
- Crispin Letts Head Waiter
- Yasmin Harrison Dining Car Sous Chef
- Kate Tydman Chef
- Judi Dench Princess Dragomiroff
- Olivia Colman Hildegarde Schmidt
- Willem Dafoe Gerhard Hardman
- Pip Jordan Kitchen Car Sous Chef
- Chris Porter Station Master
- Jack Riddiford Police Captain
- Joshua Lacey Track Foreman
- Phil Dunster Colonel John Armstrong
- Miranda Raison Sonia Armstrong
- Ansu Kabia Police Captain
- Hayat Kamille Susanne
- Rami Nasr McQueen's Father
- Todd Boyce Judge
- Irfan Shamji Yugoslavian Police Officer
- Tom Hanson British Military Officer
- Marian Lorencik Turkish businessman at the restaurant
- Rodrig Andrisan Merchant Istanbul Bazaar
- Scarlett Archer Pauper Child
- Lasco Atkins Avalanche Worker
- Raj Awasti Sous Chef
- Jeremy Azis Mourner 124
- Roy Beck High Society Traveller
- Norman Bowman Tough
- Jill Buchanan International Traveller
- Alan Calton Fireman
- Ross Carter NYC Civilian
- Emanuel Coelho Waiter
- Bern Collaco Tokathyan Hotel Guest
- Tomasz Dabrowski Avalanche Worker
- Adrian Danila Porter
- Ben Gonzales Pauper Child
- Erkan Halil Turkish Citizen
- Honey Holmes Funeral Mourner
- Lampros Kalfuntzos Local Person
- Dardan Kolicaj Porter
- Nina Kumar Turkish Merchant
- Festim Lama Barman
- Gerald Maliqi Station Worker
- Nevish Mandil Train Engineer
- Jason Matthewson NYC Reporter / Journalist
- Kenny-Lee Mbanefo New Jersey Police Officer
- Christopher Mulvin Station Staff
- Benjay X Murphy Turkish Train Station Passenger
- Ekran Mustafa Local Person
- Nick Owenford New Jersey Police Officer
- James Pimenta Turkish Merchant
- Tate Pitchie-Cooper Pauper Child
- Richard Price NYC Citizen
- Tom Rodgers Fire Stoker
- Alaa Safi Jewellery Merchant
- Bernardo Santos Kitchen Hand Chef
- Cassandre Sauré Jewish Lady
- Raven Shanelle New Yorker
- Charles Streeter Maitre'D
- Fran Targ Merchant Bazaar
- Fred Tony Turkish Police Officer
- Zoe Tounta Local Person
- Elena Valdameri International Traveller
- Tony Paul West New Jersey Police Officer
To nie te wąsy :)
Mam wrażenie, że Kenneth Branagh nie mógł się zdecydować (albo postawić na swoim w dyskusjach z producentami), czy stworzyć zupełnie własną wizję Herkulesa Poirot i słynnej zagadki czy pozostać wiernym oryginałowi. W rezultacie mamy obraz niespójny, w którym do klasycznej opowieści toczącej się w izolowanej przestrzeni doklejono kilka scen akcji, których sens był chyba taki, żeby dobrze wyglądały w zwiastunie.
Na początku finałowego rozdziału Hercules Poirot w akcie – pozorowanej? – desperacji pokazuje pannie Debenham listę dziesięciu pytań, na które nie potrafi znaleźć odpowiedzi. Gdzie mi tam do arcybłyskotliwego Poirot; moja skromna lista składa się z trzech pozycji. Czy najnowsza, iskrząca od hollywoodzkich gwiazd wersja „Morderstwa...” się broni? Jako tako, głównie za sprawą budżetu i genialnego pomysłu na zagadkę kryminalną. Bądź co bądź, literacki pierwowzór spod pióra A. Christie uchodzi za jeden z najlepszych kryminałów wszech czasów. Pytanie drugie: Czy Kenneth Brannagh sprawdza się jako Poirot? Ja go kupuję, aczkolwiek nie ulega wątpliwości, że w tej kreacji szekspirowska charyzma odesłała do lamusa kanoniczną zdziwaczałość. Miłośnicy Davida Sucheta będą niepocieszeni. I wreszcie: Czy film ogląda się z napięciem? Niestety nie. Środkowa część, w której Poirot przesłuchuje podejrzanych i rozwiązuje ponurą zagadkę, została położona. Ciekawe, jak z materiałem poradziłby sobie Fincher.
Taki dobry materiał źródłowy, taka świetna obsada, a film taki nijaki - Branagh położył napięcie, a z Poirot zrobił ckliwego safandułę.