Ragtime (1981)
Reżyseria:
Miloš Forman
Historia toczy się w 1910 roku, w Nowym Jorku i składa się z trzech, przeplatających się wątków. Głównym jest historia czarnego pianisty, Coalhouse'a Walkera Juniora (Howard E. Rollins Jr.), któremu udało się wybić ponad przeciętność. Ma on zamiar poślubić porzuconą wcześniej z dzieckiem Sarę (Debbie Allen), obecnie będącą pod opieką białej rodziny. Jednak głupi żart rasistowskiego strażaka i dyskryminacja kolorowych, popchnęły Walkera do aktu terrorystycznego - zajęcia biblioteki z użyciem środków wybuchowych. Jest też wątek Evelyn Nesbit Thaw (Elisabeth McGovern), która w burzliwy i dość nowoczesny sposób robi karierę i zdobywa sławę.
Obsada:
- James Cagney Police Commissioner Rhinelander Waldo
- Brad Dourif Younger Brother
- Moses Gunn Booker T. Washington
- Elizabeth McGovern Evelyn Nesbit
- Kenneth McMillan Willie Conklin
- Pat O'Brien Mr. Delphin Delmas
- Donald O'Connor Evelyn's Dance Instructor
- James Olson Father
- Mandy Patinkin Tateh
- Howard E. Rollins Jr. Coalhouse Walker Jr.
- Mary Steenburgen Matka
- Debbie Allen Sarah
- Jeffrey DeMunn Harry Houdini
- Robert Joy Henry 'Harry' Kendall Thaw
- Norman Mailer Stanford White
- Bruce Boa Jerome
- Norman Chancer Agent
- Edwin Cooper Grandfather
- Jeff Daniels P.C. O'Donnell
- Fran Drescher Mameh
- Frankie Faison Gang Member #1
- Hal Galili Police Captain #1
- Alan Gifford Sędzia
- Richard Griffiths Delmas' Assistant #1
- Samuel L. Jackson Gang Member #2
- Michael Jeter Special Reporter
- Calvin Levels Gang Member #3
- Bessie Love Old T.O.C. Lady
- Christopher Malcolm Police Captain #2
- Herman Meckler Vernon Elliott
- Billy J. Mitchell Delmas' Assistant #2
- Jenny Nichols Little Girl
- Max Nichols Little Boy
- Zack Norman Gent #2 / Manager
- Eloise Taylor Mrs. Thaw
- Don Plumley Inspector McNeil
- Ted Ross Black Lawyer
- Dorsey Wright Gang Member #4
- Robert Arden Foreman of the Jury
- Robert Boyd President Theodore 'Teddy' Roosevelt
- Thomas A. Carlin Vice President Charles Warren Fairbanks
- John Clarkson Plainclothes Detective #1
- Brian F. Dean Fireman #1
- Harry Ditson County Clerk
- Robert Dorning Gent with Stanford White
- Geoffrey Greenhill T.O.C. Police Guard
- Ray Hassett Policeman #12
- Robert Hitt Plainclothes Detective #2
- Rodney James Sleek Male Dancer
- George Harris Clef Club Band Leader
- George J. Manos Novelty Shop Storeman
- Val Pringle Clef Club Manager
- Ron Weyand Dr. Muller
- Sonny Abagnale Evelyn's Driver
- John Alderson Waldo's Aide #1
- Nesbitt Blaisdell Policeman #5
- Chaim Blatter Rabbi
- Donald Bisset J.P. Morgan
- Josh Clark Fireman #3
- Robert Coffin Desk Clerk
- Patrick Connor Waldo's Aide #3
- Joel Cutrara Policeman #11
- Jake Dengel Fireman #2
- Barry Dennen Stage Manager
- Natalia Dobrer Woman #1
- Daniel Foley Stock Reporter
- Gretchen Franklin Elderly Woman
- Pat Gorman Thug #2
- Guy Gregory Black Butler #2
- Dave Griffiths Thug #1
- Jeff Harding Policeman #13
- Robert Henderson Elderly Man
- Colette Hiller Lawyer's Female Companion #1
- Patrick M. Hughes Policeman #7
- Elaine Ives-Cameron Lawyer's Female Companion #2
- Andreas Katsulas Policeman #3
- Douglas Lambert Police Sergeant
- Pavel Landovský Solomon Peretz
- Norris Mailer Lady with Stanford White
- Derek Martin Waldo's Aide #2
- Al Matthews Maitre D'
- Stuart Milligan Marksman
- Richard Oldfield Stock Reporter
- Nelly Polissky Woman in Window
- Mike Potter Thug #4
- Anthony Powell Policeman #9
- Ethan Phillips Guard at Family House
- Joe Praml Policeman #4
- John Ratzenberger Policjant
- Bill Reimbold Gent #3 / Lawyer
- Bob Sherman Policeman #10
- Tony Sibbald Stock Reporter
- Stan Simmons Thug #3
- John Sterland Library Guard
- Jan Triska Special Reporter
- Burnell Tucker Reporter
- Britt Walker Black Butler #1
- Peter Whitman Stock Reporter
- Edward Wiley Conductor
- Hoolihand Burke Brigit
- John Carrafa Tancerz
- Derek Lyons Assassin's Best Friend
- Jack Nicholson Pirate at Beach
- Frank Patton Arresting Police Officer
- Ilana Rapp Sister
- Ellen Stretton Bit part
- Judi Trott Chorus Girl
Ekranizacja powieści Doctorow'a przenosi nas do USA w czasy pierwszej dekady XX wieku. Z puli 10 filmów Formana, jakie obejrzałem, ten jest chyba najbardziej poważny, daleki od lekkiego stylu jego pozostałych produkcji. Najpewniej reżyser uznał, że poruszanie tematyki dyskryminacji rasowej w inny sposób, może być nieco ryzykowne. W trosce o długość filmu, dobrym posunięciem wg mnie było porzucenie wielowątkowej narracji i skupienie się na najciekawszym wątku czyli losach ciemnoskórego Walkera.