Pająk (2002)
Spider
Reżyseria:
David Cronenberg
Scenariusz:
Patrick McGrath
Pan Cleg (Ralph Fiennes) zostaje wypuszczony z zakładu zamkniętego. Jest jasne, że nie jest w stanie funkcjonować w normalnym świecie. Pozbawiony nadzoru przestaje brać leki, a jego świadomość bezustannie krąży wokół wypadków z przeszłości. Obsesyjnie rekonstruuje wydarzenia ze skrajnie traumatycznego dzieciństwa. (opis dystrybutora)
Obsada:
- Ralph Fiennes Spider
- Miranda Richardson Yvonne / Mrs. Cleg
- Gabriel Byrne Bill Cleg
- Lynn Redgrave Mrs. Wilkinson
- John Neville Terrence
- Bradley Hall Dennis Cleg as a child
- Gary Reineke Freddy
- Philip Craig John
- Cliff Saunders Bob
- Tara Ellis Nora
- Sara Stockbridge Gladys
- Arthur Whybrow Ernie
- Nicola Duffett Barmaid
- Jake Nightingale Large Man
- Alison Egan Flashing Yvonne
- Donald Ewer Toothless Jack
- Joan Heney Cook
- Peter Elliott Resident
- Alec Stockwell Resident
- Scott McCord Resident
- Frank Blanch Resident
- Rachel Taggart Young Woman
- Olivia Imogen Harris Child
Film jak sonata, która zachowuje właściwe tempo na każdym kolejnym odcinku fabuły. Ponury, duszący, z zaskakującym finałem,
Jeden z najbardziej dusznych filmów jakie widziałem. Świetnie nakręcony, aż dziw bierze, że dotarł do mainstreamu (pamiętam mnóstwo plakatów na warszawskich słupach w 2002). Jednak... niestety mnie osobiście znudził...
Film o urazach i obsesjach dzieciństwa. Skonstruowany precyzyjnie, z odpowiednio bolesnym finałem. Dziadek Freud byłby dumny.
Taka ilość mroku może zamroczyć. Film ciężki jak ołów i bardzo wyczerpujący.
Film męczy, co jest oczywiście in plus, bo fabuła nakazuje mu taką konwencję mieć. Jedyne - jednakże przesądzające o mojej kategorycznej ocenie na 6, czyli produkcję, której sporo do ideału brakuje - co mi w niej przeszkadza, to zbyt szerokie pole do interpretacji. Reżyser przekroczył granicę, która dzieli film pozostawiający widza z myślami i zmusza go do analizy różnych wersji możliwego przebiegu wydarzeń od filmu, który nie pozwala widzowi na zawężenie kręgu najciekawszych możliwych interpre
tacji do paru najbardziej spójnych.
Jak zwykle czynnikiem ratującym filmy z Fiennesem jest jego kunszt aktorski.