Spirala (1978)
Motyw śmierci jest stale obecny w twórczości Zanussiego. Spirala to pierwszy z jego dwóch filmów w całości poświęconych eschatologii. Umieranie jest tu ukazane bez retuszu, dosadnie, z całą brzydotą, fizjologią, bólem, strachem. Bunt wobec bliskości i nieuchronności śmierci jest tym większy, że bohater, Tomasz Piątek, to człowiek jeszcze stosunkowo młody, będący u szczytu kariery, i - jak mówi jego lekarz - konsumpcyjnie nastawiony do życia. Wizja śmierci gruntownie przewartościowuje znaczenie tego, co dotychczas osiągnął. Z medycznego punktu widzenia szyderczy, desperacki bunt jest jednak tylko kolejną fazą procesu umierania. Ostateczna decyzja Piątka jest paradoksalnie wyzwaniem rzuconym nieuchronności umierania. Gorzką wymowę potęguje kontrastowe zestawienie dwóch scenerii - gór (kolejny ulubiony motyw reżysera) i obskurnego szpitala. Jedynym komentarzem wprowadzającym perspektywę metafizyczną jest finał, nawiązujący do symboliki popularnych wówczas w Polsce książek Życie po życiu i Życie po śmierci. (ENH9)
Obsada:
- Jan Nowicki Tomasz Piatek
- Maja Komorowska Teresa
- Zofia Kucówna Maria
- Aleksander Bardini Doktor
- Jan Swiderski Henryk
- Piotr Garlicki Henryk's Son
- Marian Glinka Physician
- Ewa Zietek Cleaning Woman
- Seweryna Broniszówna Old Woman
- Andrzej Hudziak Augustyn
- Marta Lawinska Psychologist
- Cezary Morawski Czarek
- Andrzej Szenajch Guest House Manager
- Stefan Szmidt Rescuer
- Daria Trafankowska Pielęgniarka
- Pawel Wawrzecki Pawel
- Eugeniusz Priwieziencew Man in Hospital
- Wojciech Alaborski
- J. Barszczewski
- Jadwiga Colonna-Walewska
- Andrzej Mrowiec Guest House Manager's Son
- Andrzej Zawada
- Krystyna Bigelmajer
- Jadwiga Kuryluk
- Leszek Mystkowski
- Marek Dabrowski
- Tadeusz Bradecki
- K. Cielecki
- M. Gasienica
- W. Gladczan-Gasienica
- Jerzy Kamienski
- Piotr Malinowski
- T. Ostromecki
- L. Piasecki
- Tatiana Sosna-Sarno Tania
- Joanna Sienkiewicz Synowa prominenta
główny bohater opierdala otoczenie, że jego życie się kończy.
na swój sposób jest to ciekawe, zwłaszcza w pierwszym akcie filmu, potem cieszymy się, że wkrótce pozbawi nas swojej obecności