Miłość (1971)
Węgry, czasy stalinowskie. W ubogim mieszkaniu żyją dwie kobiety: oderwana od rzeczywistości staruszka i opiekująca się nią synowa. Obie, cierpiąc biedę i poniżenie, czekają na powrót syna i męża do domu. Młodsza z kobiet, obawiając się o zdrowie teściowej, nie informuje jej o prawdziwej przyczynie nieobecności mężczyzny, który został aresztowany i osadzony w obozie pracy. Zawarłszy pakt z listonoszem, bohaterka karmi staruszkę fikcyjnymi listami z Ameryki, w której wyczekiwany przez matkę syn jakoby robi karierę. Im okrutniejsza jest codzienność bohaterek, im bardziej brakuje im nadziei na poprawę losu, tym bardziej opowieści zza oceanu przyjmują baśniową i odrealnioną postać.
Károly Makk, autor późniejszego Innego spojrzenia, opowiedział o terrorze stalinizmu nie przez mnożenie scen przemocy i sadyzmu, ale przez obraz codziennych upokorzeń, poczucia osamotnienia i lęku o najbliższych. Odpowiedzią na zło staje się u Makka miłość i odpowiedzialność za drugą osobę, która pozwala wznieść się ponad nikczemność władzy i poniżającą bezradność. (ENH9)
Obsada:
- Lili Darvas Az öregasszony
- Mari Töröcsik Luca
- Iván Darvas János
- Erzsi Orsolya Irén
- László Mensáros Az orvos
- Tibor Bitskey Feri
- András Ambrus Börtönõr
- József Almási Tanár
- Zoltán Bán Borbély
- Éva Bányai Feriék szolgálója
- Ágnes Dávid Feriék szolgálója
- Mária Garamszegi Feriék szolgálója
- Alíz Halda Tanárnõ
- Magda Horváth Kissné
- Nóra Káldi Az öregasszony fiatalon
- Gábor Kiss Telefonszerelõ
- Dezsö Király
- Béla Lay
- Géza Léka Börtönirodás
- József Máriáss Egy tanár
- Ferenc Némethy Börtönorvos
- Ilka Petur Luca anyja
- Eszter Szakács Erzsi
- György Vajda
- Ida Versényi Ápolónõ
- György Korga János gyerekkorában
- Lajos Tándor Tanár
Piękny i prosty film o miłości w najgorszym okresie węgierskiego komunizmu, gdzie za nieprawomyślność do więzienia szło się na 10 lat i nie było przedterminowych zwolnień. Bardzo prosty scenariusz świetnie się sprawdził do opowiedzenia historii Jánosa ustami jego umierającej matki i -- próbującej pogodzić tęsknotę i niepewność jutra z opieką nad chorą -- żonę. Przejmujący i unikający patosu. Kolejna perełka kina węgierskiego i wschodnioeuropejskiego.