Zakończył się 22. MFF Nowe Horyzonty we Wrocławiu

Data:

Jury festiwalu przyznało Grand Prix filmowi "Do piątku, Robinsonie" (See You Friday, Robinson) w reżyserii pochodzącej z Iranu Mitry Farahani.

Filmy zostały wymyślone, aby oglądać, opowiadać i poznawać rzeczy. Były głównie naukowym narzędziem do patrzenia na życie w inny sposób. Spektakularność powinna zajmować 5 lub 10 procent kina. Cała reszta powinna być szeroko rozumianą dokumentacją, czyli badaniami i esejami. (...) Filmy zostały wymyślone po to, aby ukazywać rzeczywistość, ale nie zostały w ten sposób wykorzystane. Były używane do pokazywania tańczących dziewcząt, zabójców, karabinów maszynowych, kochanków... (…) Tak naprawdę, mój proces zawsze polegał na patrzeniu z boku, na byciu na marginesie. Notatnik nie istnieje bez marginesów. Margines to miejsce konieczne. – tak swój werdykt uzasadnia jury w składzie: Agata Buzek – polska aktorka od lat związana z Nowymi Horyzontami; Michel Franco – jeden z najważniejszych przedstawicieli meksykańskiego kina, laureat m.in. trzech nagród w Cannes oraz weneckiego Srebrnego Lwa; Radu Jude – naczelny egzorcysta narodowych demonów Rumunii i mistrz kinowej groteski, laureat Srebrnego oraz Złotego Niedźwiedzia; Nadav Lapid – jeden z najważniejszych współczesnych reżyserów izraelskich, laureat Nagrody Jury w Cannes i Złotego Niedźwiedzia; Sandra Wollner – przedstawicielka młodego kina austriackiego.

Mitra Farahani to artystka, filmowczyni i producentka urodzona w 1975 roku w Teheranie. Absolwentka grafiki na Uniwersytecie Azad, studiowała również na École nationale supérieure des Arts Décoratifs w Paryżu. Obecnie mieszka i tworzy we Włoszech oraz we Francji. Od 2001 roku wszystkie filmy Farahani miały swoje światowe premiery na festiwalu w Berlinie.

Jury przyznało także wyróżnienie filmowi "Afterwater" w reżyserii Danego Komljena. Jak czytamy w uzasadnieniu: film ten, istniejący w płynnych okresach czasu, bada świat nieustannego stawania się, ludzką, przedludzką, a może i postludzką nieświadomością. Jednym słowem: woda. Film często porównywany jest do marzenia sennego, ale poprzez celowe zanurzenie się w wiersze, dźwięki natury i obrazy daleko wykraczające poza nasze wyobrażenia o pięknie i rozpadzie, ten film faktycznie to osiąga.

Swojego laureata wskazali widzowie i widzki 22. Nowych Horyzontów. Nagroda Publiczności trafiła w ręce Pétera Kerekesa, autora "107 matek" (107 Mothers). Warto podkreślić, że oceny wszystkich filmów konkursowych były wysokie.

Tegoroczną laureatką stypendium dla autorki filmu prezentowanego w sekcji Shortlista została Kinga Pudełek, reżyserka "Grubego melona" – za orzeźwiającą nonszalancję, kreatywność i emocjonalną uczciwość, która pozwala nam odczuwać wraz z bohaterami euforię nocy oraz trudy poranka. Fundatorem stypendium jest Stowarzyszenie Nowe Horyzonty.

Po raz piąty na festiwalu została przyznana Nagroda im. Zuzanny Jagody Kolskiej dla najmłodszego twórcy biorącego udział w Nowych Horyzontach. Wyróżnienie w tym roku otrzymał Piotr Michalski, współautor pokazywanego na festiwalu filmu "Sperm Obsession".

Zakończyła się stacjonarna wersja festiwalu, który tradycyjnie pod koniec lipca odbywa się we Wrocławiu. W trakcie imprezy ogłoszono, że Nowe Horyzonty pozostaną w stolicy Dolnego Śląska na kolejne 10 lat. 23. edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty odbędzie się w dniach 20-30 lipca 2023 r.

Do 7 sierpnia trwa jeszcze festiwal Nowe Horyzonty w wersji online, gdzie dostępnych jest ponad 100 filmów z tegorocznego programu.