Ewa, grzech pierworodny i Bogart

Data:

Wszystko zaczęło się od grzechu Ewy ! To ona zerwała owoc z zakazanego drzewa i skazała ludzi na życie w świecie wypełnionym złem. To ona skusiła mężczyznę do spróbowania owocu z drzewa dobra i zła , przez co i ludki rodzaju męskiego partycypowały w wywlekaniu ludzi z raju.

Kontynuacją tej biblijnej przypowieści jest kino NOIR , czyli czarny kryminał . Podstawą tego gatunku jest uznanie substancjalnego zła w kobiecie. W filmach tego nurtu kobieta może być przyczyną pośrednią zbrodni i grzechu : w walce o jej zdobycie mężczyzni popełniają grzech, oczywiście za jej namową ( oznacza to, że jednym z pierwszych opowiadań typu NOIR jest Iliada :) i kobieta NOIR-owa Hellena) bądz bezpośrednią twórczynią grzechu , planując zbrodnie i wykorzystując innych do jej popełnienia badz sama jej dokonując. Wiadomo jedno, za wszystkim stoi grzech i kobieta. To ona jest twórcą idei dla działań przestępczych.
Kobieta NOIR-owa to piękno skrywające koszmar , wilk przebrany w sexowną skórę (w org. owczą) .To ciemna strona mocy.
NOIR-owski filmy są ufundowane na tradycji takiego właśnie obrazu kobiety , a WIELKI SEN jest jednym z najlepszych reprezentantów tego gatunku.

Zacznijmy od analizy formalnej .
Oryginalność - 6
Złożoność - 10
Spójność - 10
Oddziaływanie emocjonalne - 7

Big Sleep to historia detektywa (granego przez Bogarta ) , który musi rozwikłać zagadkę szantażu . Film opart jest na noweli Chandlera , co dodaje mu kilka punktów IQ.
Narracja jest zorientowana na osobę detektywa , przez niego poznajemy świat i ciągle mu towarzyszymy.
Detektyw jest wyjątkowo błyskotliwy , nie tylko prowadzi nas w miejsca szczególnie ważne dla zbrodni, pozwala również przyglądać się ludzkim zachowaniom. I dodaje jeszcze bonus . Potrafi odczytywać motywację zachowań, dzięki niemu " wchodzimy " w głowę ludka , pozwala nam dojść do metaprawdy.
Kobiety są w tym filmie rozbudowanym modelem NOIR - owej kobiety. Zwykle w takich filmach piękne kobiety dostojnie siedzą bądz chodzą paląc papierosa a odzywają sie tylko wtedy gdy planuje się zbrodnie, bądz gdy odpierają ataki, krzycząc " to nie ja zrobiłam ". W " Wielkim śnie" kobiety rozmawiają o literaturze , grają w karty , niektóre nawet są wyjątkowo bystre.
Brakowało mi trochę klasycznych ujęć twarzy kobiety , kiedy ich buzka przedzielona jest na pół cieniem, mającym komunikować widzom o tej ciemnej stronie kobiecości.
Big Sleep w treści przypomina trochę pornosa , gdzie nie pójdzie Bogart zawsze trafi na jakąś napaloną kobietę. Bez względu na status ekonomiczny, pozycje społeczną, wykształcenie, wiek , wszystkie chcą bzyknąć Bogarta . Jedna z nich np. ciągle ssie kciuka. Babki są więc tam ładne, błyskotliwe i napalone. Cudowna mieszanka.
Czym ujmuje je Bogart ? Jest połączeniem Tomka Adamka i Profesora Miodka . Jest mistrzem prawego prostego i ciętej riposty , a z zagadkami radzi sobie jak Cristiano Ronaldo z piłką plus poczucie humoru . Kobiety lecą na twardych intelektualistów.
Fabuła w filmie jest dynamiczna i błyskotliwa , narracja linearna . Dwie godziny tego filmu to ciągła rozkmina wielkiej, głównej zagadki i poszczególnych zdarzeń .
KLASYK. I wielka szkoła życia . Nigdy się nie zakochuj , zwłaszcza gdy kobieta jest bystra i ładna.

Zwiastun:

Bardzo piękne, proszę Cię, napisz tego jeszcze wiecej Sam.

już mam nie brać do pomocy przy odrabianiu zadań filmowych mamy?

Prawda, prawda, ale i tak nas ciągle nabierają. Zresztą, jakie mamy szanse, skoro nawet Bogarta potrafiły przechytrzyć nie raz. Tyle że on się zawsze podnosi. Lekcja numer dwa: twardym być jak Bogart.

dlatego muzełamnie wprowadzili chusty dla kobieta , a mafiosi nie wypuszczają swoich kobiet z domu , inaczej ich struktury pogrążyły by się w wojnie domowej . Ile mamy w literaturze przykładów pojedynków o pieniądze? Mało !!!A o kobietę ? Dużo.

Dodaj komentarz