Lista recenzji

  • Królowa kier

    Królowa pozorów

    Królowa kier (2019)

    Ocena recenzenta: 6/10
    Kiedy cały świat domaga się zmniejszenia płciowych dysproporcji na rynku filmowym w Danii powstaje Królowa kier - produkcja, w której główną aktorską rolę, stanowiska reżysera i scenarzystów objęły kobiety. Dodając do tego temat romansu z dużą różnicą wieku można by się spodziewać dzieła o rewolucyjnym ...
    Recenzent: Krzysztof Osica
    Dodano: 
  • Mroczna Phoenix

    Dark Phoenix

    Mroczna Phoenix (2019)

    Ocena recenzenta: 5/10
    Moje oczekiwania wobec nowej części przygód drużyny mutantów były raczej skromne. Ostatni film cyklu - opowieść o pojedynku z potężnym starożytnym mutantem En Sabah Nurem - był miałkim pokazem efektów specjalnych, marnującym talent występujących w nim aktorów. Na szczęście z ...
    Recenzent: Agata Malinowska
    Dodano: 
  • Pokémon: Detektyw Pikachu

    Pikachu, wybieram cię!

    Pokémon: Detektyw Pikachu (2019)

    Ocena recenzenta: 5/10
    Pokemony ponad 20 lat temu rozpoczęły swój zwycięski pochód przez świat. Z dwóch niepozornych gier na przenośną konsolę Nintendo (czy też tej samej w dwóch różnych wersjach) wyrosła jedna z najbardziej dochodowych franczyz w historii. Gry, seriale, pełnometrażowe animacje, karty, ...
    Recenzent: Krzysztof Osica
    Dodano: 
  • The Lighthouse

    Cannes 2019: The Lighthouse

    The Lighthouse (2019)

    Ocena recenzenta: 8/10
    Od piątkowego seansu zastanawiałem się w jaki sposób ugryź nowy film Roberta Eggersa („Czarownica: Bajka ludowa z Nowej Anglii”) żeby idealnie oddać jego naturę. „The Lighthouse” oferuje fascynujące kinowe doświadczenie wymykające się prostym opisom. Chyba właśnie dlatego recenzenci tak chętnie ...
    Recenzent: Krzysztof Bogumilski
    Dodano: 
  • It Must Be Heaven

    CANNES 2019: Tam, gdzie nas nie ma

    It Must Be Heaven (2019)

    Ocena recenzenta: 7/10
    Wracający po 10 latach uroczy komediant, Elia Suleiman, wyjeżdża z Palestyny, by szukać nowego domu. Rozbrajające swoją lekkością i bezpretensjonalnym humorem "It Must Be Heaven" tłumaczy też, dlaczego ten nietuzinkowy reżyser tworzy filmy tak rzadko.  W Nazarecie granemu przez Elię Suleimana Eli ...
    Recenzent: Kasia Wolanin
    Dodano: 
  • Ból i blask

    CANNES 2019: Nostalgia Pedra

    Ból i blask (2019)

    Ocena recenzenta: 6/10
    A film by Almodovar - ikony światowego kina takie jak Pedro nie potrzebują nawet pełnej introdukcji w napisach początkowych swojego nowego filmu. Albo raczej, ta wizytówka, film Almodovara, wystarczy za wszelakie słowa wstępu. Slogany promocyjne też są tu zupełnie niepotrzebne.  ...
    Recenzent: Kasia Wolanin
    Dodano: 
  • Parasite
    Ocena recenzenta: 8/10
    Na tym etapie znajomości z Bongiem Joon-ho możemy chyba darować sobie karkołomne próby wpasowania jego filmów do znanych, gatunkowych klisz. Średnio działało to przy "The Host" czy "Snowpiercer", nie zagra i przy "Parasite", które aktualnie pretenduje do miana najbardziej kompletnego ...
    Recenzent: Kasia Wolanin
    Dodano: 
  • Portrait de la jeune fille en feu

    CANNES 2019: Igranie z ogniem

    Portrait de la jeune fille en feu (2019)

    Ocena recenzenta: 7/10
    Kostiumowy melodramat to nie jest najbardziej zachęcający epitet, jakim można zaprosić na filmowy seans. Dlatego w przypadku "Portrait de la jeune fille en feu" nie dajcie się zwieść pozorom.  To kino zdecydowanie większego kalibru.  Céline Sciamma wielokotnie udowadniała, że walczy o ...
    Recenzent: Kasia Wolanin
    Dodano: 
  • Matthias & Maxime
    W tym roku złote dziecko światowego kina chyba już oficjalnie można przestać tytułować w ten sposób. Xavier Dolan skończył niedawno 30 lat. Równo 10 lat temu debiutował w Cannes. Jako filmowiec diabelsko się od tego czasu rozwinął, ale "Matthias & Maxime" ...
    Recenzent: Kasia Wolanin
    Dodano: 
  • A Hidden Life

    CANNES 2019: Boskie Stworzenia

    A Hidden Life (2019)

    Ocena recenzenta: 5/10
    Terrence Malick - naczelny kaznodzieja współczesnego kina - powraca z filmem, który być może odcina się od przeintelektualizowanej pustki paru poprzednich jego dzieł, ale ciągle to kino, które męczy duszę i ciało swoją nabożnością i patosem.  W malowniczych okolicach Radegund, w ...
    Recenzent: Kasia Wolanin
    Dodano: 
  • Pewnego razu w Hollywood

    CANNES 2019: Zapiski z Fabryki Snów

    Pewnego razu w Hollywood (2019)

    Ocena recenzenta: 7/10
    25 lat po premierze i Złotej Palmie dla "Pulp Fiction" Quentin Tarantino znów prezentuje w konkursie w Cannes swój film. Bardzo autotematyczny i bardzo w jego stylu. Przypominający o tym, że kino to magiczny wehikuł czasu, który potrafi zmieniać rzeczywistość. ...
    Recenzent: Kasia Wolanin
    Dodano: 
  • The Whistlers

    CANNES 2019: Gwizdać na wszystko

    The Whistlers (2019)

    Ocena recenzenta: 7/10
    Rumuńska Nowa Fala - wiecznie do bólu realistyczna i potwornie szczera - jeszcze nigdy nie była tak rozrywkowa.  Christi to skorumpowany detektyw wydziału narkotykowego, który musi się jakoś wyplątać z karkołomnej sytucji, w jakiej się znalazł. Współpracując z szajką przemytników, ...
    Recenzent: Kasia Wolanin
    Dodano: 
  • Sorry We Missed You

    CANNES 2019: Przesyłka doręczona

    Sorry We Missed You (2019)

    Ken Loach ma szansę zapisania się w historii jako pierwszy posiadacz trzech Złotych Palm. Osobiście to uważam, że trzy lata temu niezasłużenie zgarnął nagrodę za „Ja, Daniel Blake” (do „Wiatru buszującego w jęczmieniu” nie mam zastrzeżeń), bo tamtego roku w ...
    Recenzent: Krzysztof Bogumilski
    Dodano: 
  • Bacurau
    Ocena recenzenta: 7/10
    Początek festiwalu w Cannes uderzył widzów w głowę brazylijskim "Bacurau" w reżyserii Klebera Mendonça Filho i Juliano Dornellesa. Wybuchową i dziwaczną mieszanką Peckinpahowskiego antywesternu, futurystycznej przypowieści społecznej i dusznego kampu ala Robert Rodriguez.  W kosmosie funkcjonuje wiele małych wspólnot, jak ...
    Recenzent: Kasia Wolanin
    Dodano: 
  • The Dead Don't Die

    CANNES 2019: Zombie Nation

    The Dead Don't Die (2019)

    Ocena recenzenta: 6/10
    Jim Jarmusch w towarzystwie swoich ulubionych gwiazd (Bill Murray, Tilda Swinton), tych ulubionych nieco krócej (Adam Driver) oraz dobranych dla potrzebny nowej/młodej publiki (Selena Gomez) otworzył tegoroczny festiwal w Cannes. "The Dead Don't Die" miało szansę być "BlacKkKlansman" tej edycji - komedią ...
    Recenzent: Kasia Wolanin
    Dodano: 
  • Słodki koniec dnia

    Toskania, wino, Nobel

    Słodki koniec dnia (2019)

    Ocena recenzenta: 5/10
    Krystyna Janda w Toskanii. Tyle zostaje kiedy Słodki koniec dnia wreszcie się zakończy. Wszystko inne jest tylko oprawą dla talentu tej wielkiej aktorki. Szkoda, że nieprzystającą do jego rozmiarów.
    Recenzent: Krzysztof Osica
    Dodano: 
  • Dom, który zbudował Jack
    W swoim ostatnim swoim filmie jeden z największych prowokatorów reżyserskiej gildii – Lars von Trier – podjął się próby dogłębnych poszukiwań genezy zła. Zła w najczystszej postaci – brutalnego, psychopatycznego, lecz paradoksalnie jednocześnie wychwalanego i podnoszonego do rangi dzieła sztuki. ...
    Recenzent: Matthew88
    Dodano: 
  • Vox Lux
    Ocena recenzenta: 7/10
    30-letni Brady Corbet cementuje swoją pozycję jednego z najciekawszych młodych reżyserów amerykańskich. Unika popularnych klisz i schematów, przez co tworzy kino zdecydowanie bardziej wymagające. "Vox Lux" po "Dzieciństwie Wodza" znów prezentuje tego twórcę z dobrej strony, ale nie można nie ...
    Recenzent: Kasia Wolanin
    Dodano: 
  • Siedzący słoń

    Nieznośny ciężar życia

    Siedzący słoń (2018)

    Ocena recenzenta: 8/10
    Niestety ciągnie się za tym poruszającym filmem jeszcze bardziej łamiąca serce historia jego twórcy. Młodego i diabelnie zdolnego reżysera z Chin, do którego fan clubu jako jeden z pierwszych zapisał się wielki Béla Tarr. Hu Bo popełnił samobójstwo nim w ...
    Recenzent: Kasia Wolanin
    Dodano: 
  • Schyłek dnia

    Powrót córki marnotrawnej

    Schyłek dnia (2018)

    Ocena recenzenta: 7/10
    László Nemes jak Paweł Pawlikowski - dla efektownej inscenizacji powtarza to, co zagrało przy jego poprzedniej fabule. Wiesza kamerę na plecach swojej bohaterki i z premedytacją unika szerokich kadrów, tworząc świat klaustrofobicznie bliski i jej, i siedzącemu wygodnie w kinowym ...
    Recenzent: Kasia Wolanin
    Dodano: